Two-factor authentication

Two-factor authentication

Door: Tjeerd Seinen

De Self Service Password Management oplossing van Tools4ever heeft altijd al een web interface gehad, zodat gebruikers zelfstandig hun Active Directory wachtwoorden kunnen resetten via het intranet of via het web. Aan de hand van een aantal eenvoudige, vooraf gedefinieerde vragen kunnen eindgebruiker hun wachtwoord resetten. Hoewel deze methode algemeen aanvaard is bij veel organisaties, zoeken andere organisaties naar een extra vorm van authenticatie.

In februari hebben wij een nieuwe SSRPM Security Module module vrijgegeven, inclusief two-factor authenticatie via e-mail. Two-factor authentication (TFA of 2FA) betekent dat twee onafhankelijk middelen worden ingezet om de identiteit van iemand te bevestigen.

Wanneer een gebruiker inlogt op het Active Directory-domein na de implementatie van Self Service Reset Pasword Management en de geconfigureerde vragen beantwoord, worden zij ook gevraagd een prive e-mailadres op te geven. Als een eindgebruiker vervolgens een wachtwoord vergeet, kunnen zij de vragen beantwoorden. Echter, voordat zij de laatste fase bereiken en daadwerkelijk een nieuw wachtwoord kunnen instellen, moeten zij eerst de PIN-code invoeren die per e-mail naar hun prive-adres is gestuurd. Dit scenario illustreert de twee basis onderdelen van two-factor authenticatie, te weten “iets wat je hebt” (in dit geval een prive e-mailadres) en “iets wat je weet” (antwoord op persoonlijke vragen).

Two-factor authentication biedt een extra aanvulling qua beveiliging op de webinterface. Wij zijn van plan dit in de nabije toekomst verder uit te breiden door het sturen van PIN-codes via SMS. Houdt deze blog in de gaten voor meer informatie.

Op onze website kunt u meer lezen over deze software Tools4evers Self Service Password Reset.

Tjeerd Seinen

Geschreven door:
Tjeerd Seinen

Tjeerd Seinen is Identity Management Expert & co-founder van Tools4ever. Hij beschikt over zowel een technische als commerciële achtergrond en is daardoor in staat om kansen in de markt om te zetten in functionaliteiten voor producten en consultancy diensten.

Anderen bekeken ook

Wie is het? Telefonisch identificeren van inbound bellers

Wie is het? Telefonisch identificeren van inbound bellers

24 mei 2012

Introduceer sterke wachtwoorden in 3 eenvoudige stappen

Introduceer sterke wachtwoorden in 3 eenvoudige stappen

08 maart 2012

Single Sign On en wachtwoordsynchronisatie: een krachtige combinatie

Single Sign On en wachtwoordsynchronisatie: een krachtige combinatie

23 november 2011

What’s in a password?

What’s in a password?

22 augustus 2011

IAM: Goliath versus David

IAM: Goliath versus David

03 augustus 2011