- Sector:
- Zorg
- Producten:
- Whitepaper E-SSOM
- SSRPM
Adelante combineert E-SSOM en SSRPM voor efficiënt wachtwoordbeheer
De vanuit Limburg opererende zorggroep Adelante helpt kinderen en volwassenen die kampen met de gevolgen van een ziekte, aandoening of ongeval bij het herstel van functioneren en participatie. Dat doen zij vanuit 9 locaties in Limburg met ruim 1.100 medewerkers. Adelante is het Spaanse woord voor ‘vooruit!’ en daar is de missie van de zorgorganisatie op gebaseerd. Ook op het gebied van wachtwoordbeheer boekte de organisatie recentelijk progressie. Zo schafte de organisatie Tools4evers oplossingen voor single sign-on en self-service wachtwoord reset aan.
“De combinatie van E-SSOM en SSRPM is een krachtige oplossing en zorgt ervoor dat wij ons wachtwoordbeheer nu zeer efficiënt en veilig hebben ingeregeld.”
Complexe wachtwoorden
Rene Jacobs, Manager I&A en Henry Bruynseels, Senior I&A, vertellen: “Wij volgen de trends op de voet en zetten die oplossingen in die onze organisatie vooruit helpen. Trends waar wij momenteel naar kijken zijn onder meer mobile device management, security, de NEN 7510 norm, single sign-on en self-service mogelijkheden. De reden waarom wij single sign-on en self-service wachtwoord reset inzetten is om de informatiebeveiliging verder te verbeteren.” Tot voor kort kwam het voor dat medewerkers van Adelante diverse wachtwoorden hadden die niet voldeden aan wachtwoord complexiteitsregels waardoor applicaties niet voldoende waren beveiligd. Dat was zeer onwenselijk in het kader van informatiebeveiliging en de NEN7510. “Door Enterprise Single Sign-On Manager (E-SSOM) van Tools4ever in te zetten, worden de loginverzoeken van 9 applicaties nu afgevangen en automatisch door E-SSOM ingevuld met complexe wachtwoorden”, aldus Rene Jacobs en Henry Bruynseels. “Daardoor hoeven medewerkers niet langer verschillende wachtwoorden te onthouden. Zij gebruiken slechts één complex Active Directory wachtwoord en gebruikersnaam voor bijna alle applicaties die zij nodig hebben.”
De implementatie van E-SSOM heeft geleid tot positieve reacties bij medewerkers. Voor de eindgebruiker, maar zeker ook voor de beheerder, resulteert E-SSOM in een verminderde werkbelasting. “Medewerkers zijn productiever en de helpdesk ontvangt minder verzoeken voor wachtwoord resets“, concludeert Rene Jacobs. “Daarnaast heeft het mensen bewuster gemaakt van de beveiligingsrisico’s van het eigen account. Omdat met SSO automatisch applicaties kunnen worden geopend, waaronder ook persoonlijke informatie zoals salarisstrookjes, zijn zij minder geneigd hun accountgegevens af te geven en worden complexere initiële wachtwoorden gebruikt.”
Caller-ID verificatie
Uit rapportages blijkt dat de helpdesk van Adelante 80 à 90 uur per jaar besteedt aan het resetten van wachtwoorden. Met behulp van E-SSOM verwacht men dit aantal al behoorlijk terug te kunnen dringen. Om de helpdesk verder te ontlasten, implementeert de zorgorganisatie ook Self Service Reset Password Management (SSRPM) van Tools4ever. Daarmee kunnen medewerkers zelf hun AD wachtwoord resetten mochten zij het toch nog vergeten zijn. Zij moeten daarvoor een aantal persoonlijke, en qua antwoorden lastig te achterhalen, vragen beantwoorden.
Rene Jacobs: “Met name de Caller-ID functionaliteit binnen SSRPM was voor ons doorslaggevend om dit product aan te schaffen.” Hiermee kunnen de helpdeskmedewerkers snel en eenvoudig de identiteit van een beller vaststellen door de beller te vragen naar de tekens die ingevuld moeten worden bij het antwoord op hun persoonlijke vraag. Henry Bruynseels vult aan: “De NEN 7510 is heel strikt wat betreft het kunnen bewijzen wie aan de andere kant van de telefoonlijn hangt. Met deze feature kun je dat eenvoudig vaststellen en voor eindgebruikers geldt dat zij niet fysiek langs hoeven te komen om zich te identificeren.”
Automatiseren in- en uitdienst
“De combinatie van E-SSOM en SSRPM is een krachtige oplossing en zorgt ervoor dat wij ons wachtwoordbeheer nu zeer efficiënt en veilig hebben ingeregeld“, aldus Rene Jacobs en Henry Bruynseels. “Wij kijken met interesse naar de andere oplossingen die Tools4ever biedt, zoals UMRA voor het automatisering van het in- en uitdienst proces. En ook de koppeling tussen ons HR-systeem Beaufort en de Active Directory en de koppeling met TOPdesk biedt vele mogelijkheden voor ons.”
- Sector:
- Zorg
- Producten:
- Whitepaper E-SSOM
- SSRPM