Antonius Zorggroep

IAM helpt Antonius Zorggroep met veiligheidskeurmerk

Antonius Zorggroep logo

Antonius Zorggroep

  • AFAS als centrale spil voor het verwerken van medewerkers mutaties. Wachtwoordbeheer in de vorm van automated login en meenemen van sessie naar ander werkstation.
  • Verlagen van de werkdruk op de helpdesk, gestandaardiseerd proces voor user beheer en gebruikersgemak voor zorgverleners.

Complete Identity & Access Management omgeving helpt Antonius Zorggroep bij veiligheidskeurmerk

Jack Tamminga hoofd automatisering bij Antonius ZorggroepHet Antonius Ziekenhuis in Sneek en Emmeloord en Thuiszorg Zuidwest Friesland zijn in 2007 bestuurlijk gefuseerd. Deze fusie heeft geleid tot de oprichting van de Antonius Zorggroep. De Antonius Zorggroep biedt kwalitatieve integrale zorg voor alle inwoners van de provincie Zuidwest Friesland, de Noordoostpolder, Urk, de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. De fusie was aanleiding voor de herinrichting van de IT-infrastructuur van beide organisaties in 2009. Na het vervangen van de hardware op alle werkplekken en uitfaseren van Windows XP nam men in 2010 de stap om de werkdruk bij de helpdesk te verkleinen. Jack Tamminga, Hoofd Automatisering, zegt hierover: "Onze helpdesk had dagelijks veel werk aan het aanmaken en bijwerken van user accounts en aan het verwerken van ontslagberichten. Wij informeerden bij andere ziekenhuizen in de regio hoe zij dit probleem aanpakten en wij hoorden zo van de oplossing UMRA van Tools4ever."

AFAS als centrale spil

"Wat voor ons aantrekkelijk is aan UMRA, is de standaard koppeling die het biedt met AFAS", aldus Jack Tamminga. "Hierdoor kunnen we AFAS gebruiken als bron en centrale spil voor het verwerken van medewerkers mutaties." UMRA maakt nu op basis van de gegevens uit AFAS automatisch en gestandaardiseerd een account aan voor nieuwe medewerkers inclusief standaard bevoegdheden die nodig zijn voor het uitoefenen de functie, zoals e-mail, internettoegang en toegang tot afdelingsshares. Andersom wordt het user account tijdig gedeactiveerd als de medewerker uit dienst treedt. "Wanneer een medewerker op dag één begint, komt hij/zij zich nu niet meer melden bij de helpdesk met het verzoek een netwerkaccount aan te maken want dat is al geregeld", legt Jack Tamminga uit.

"Voor ons is de standaard koppeling met AFAS zeer aantrekkelijk. Hierdoor kunnen we AFAS gebruiken als bron en centrale spil voor het verwerken van medewerkers mutaties."

Jack Tamminga, Hoofd Automatisering bij Antonius Zorggroep

Fysieke en logische toegang

Naast een koppeling met AFAS realiseerde Tools4ever met UMRA nog meer koppelingen bij Antonius Zorggroep. Zo werd er een koppeling gemaakt met het call-registratiesysteem Ultimo, zodat altijd alle medewerkers daarin bekend zijn en dus een call kunnen indienen. Daarnaast zorgt de koppeling met Chubb AFX ervoor dat het toegangscontrolesysteem automatisch door UMRA wordt gevuld met de naam en de functie die op de toegangspas moet worden vermeld. "De nieuwe medewerker hoeft alleen nog bij de fotokamer van het facilitair bedrijf langs te komen om een foto te laten maken voor de toegangspas en de pas op te halen", zegt Jack Tamminga.

Deze toegangspas biedt naast fysieke toegang ook toegang tot het netwerk, want sinds 2012 maakt de zorggroep ook gebruik van de Single Sign-On oplossing van Tools4ever, E-SSOM. Ruim 1.500 zorgverleners gebruiken de pas in combinatie met een pincode om snel in te loggen op hun werkstation en toegang te krijgen tot de benodigde applicaties. Doordat de zorggroep gebruik maakt van een Citrixomgeving kunnen medewerkers hun openstaande sessie zelfs meenemen van de ene werkplek naar de andere werkplek. Jack Tamminga: "Omdat we op hetzelfde moment ook een nieuw EPD uitrolden, was deze oplossing een mooie kans om iets terug te doen voor het personeel. Het gemak van het meenemen van de sessie waarin je werkt naar een andere werkplek heeft veel goodwill gekweekt gedurende deze periode. Inmiddels zijn de Automated Login en Follow-Me functionaliteit van E-SSOM niet meer weg te denken."

Inloggen met badge      Inloggen met badge bij Antonius Zorggroep

 

Wachtwoordbeheer voor NEN7510

Doordat de NEN 7510 een uiterst complex wachtwoord afdwingt, zijn binnen Antonius Zorggroep calls omtrent wachtwoord gerelateerde problemen veel voorkomend. Om dat op te lossen, implementeerde de zorggroep de self service password reset oplossing van Tools4ever. Met SSRPM kunnen medewerkers na het beantwoorden van een aantal persoonlijke vragen hun eigen wachtwoord resetten zonder tussenkomst van de helpdesk. Jack Tamminga: "Sinds maart 2015 hebben wij het gebruik van deze oplossing verplicht gesteld omdat we nog steeds te veel calls op de helpdesk ontvingen."

"De ideale situatie is dat de gebruiker zijn eigen wachtwoord niet kent en dat zijn gebruikerspas en pincode volstaat om in te loggen. Dat is voor de grootste groep medewerkers binnen Antonius Zorggroep haalbaar met de oplossingen van Tools4ever en dat biedt grote meerwaarde voor onze organisatie."