Hello2you

Zoek jij meer uitdaging en zelfstandigheid in je werk?

Dan kan werken bij Tools4ever wel eens een optie voor jou zijn. Met trots kondigen wij onze tweede editie van de Hello2you nieuwsbrief aan. In deze nieuwsbrief kun je het reilen en zeilen lezen binnen Tools4ever. Wij houden je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Deze nieuwsbrief staat in het teken van de Development afdeling.

In beeld: George, Manager Software Ontwikkeling

Hallo! Mijn naam is George Bakker en ik ben manager van de software afdeling van Tools4ever. Samen met vier ontwikkelteams werk ik aan het maken van onze software. Mijn rol hierin is vooral ondersteunend. De product owners bepalen samen met de stakeholders de functionaliteit en de ontwikkelaars bepalen hoe het gemaakt wordt en hoeveel tijd dat kost.

Ik ben in 2000 (mooi rond getal!) gestart als stagiair. Vanuit mijn stage bij Tools4ever ben ik begonnen met mijn loopbaan als software ontwikkelaar. Eerst in C++ en later in C#. Tijdens mijn werk als ontwikkelaar heb ik mogen werken aan verschillende producten van Tools4ever, zoals SpaceGuard, SSRPM, E-SSOM en HelloID.

Bij de ontwikkeling van HelloID zijn we aan de slag gegaan om de ontwikkelafdeling te laten groeien. Dat was ook het moment dat ik de overstap heb gemaakt naar een management rol. Inmiddels laat ik al het ontwikkelwerk over aan onze ontwikkelteams.

Tools4ever is sinds ik er werk een groeiende organisatie. Er zijn veel mogelijkheden en er is veel vrijheid. Daarnaast is de sfeer informeel en is er nagenoeg geen hierarchie. Dit zorgt voor mij voor een fijne werkomgeving waar ik mij met groot plezier in begeef!

Meet our teams!

Binnen onze Development afdeling hebben wij verschillende teams die zich ieder met een ander onderdeel van ons cloud-based product HelloID bezighouden. Deze teams stellen wij graag aan je voor.

Om te beginnen allereerst het Access Management team, ook wel AM-team genoemd. Het AM-team richt zich op de authentication, denk hierbij aan zaken als Single Sign On (via o.a. SAML en OpenID) en multi factor authentication (via bijvoorbeeld tokens of een sms op de telefoon). Daarnaast zijn zij ook verantwoordelijk voor de veiligheid en stabiliteit van het platform.

Het tweede team is het Provisioning team, ook wel bekend als het PR-team. Provisioning is het onderdeel van HelloID waarbij er een koppeling gerealiseerd wordt tussen het HR-systeem en de user accounts van diverse pakketten in het netwerk van de klant. Het team zorgt ervoor dat het in-, door- en uitstroomproces van medewerkers bij de klant volledig geautomatiseerd wordt.

Het derde team is het Service Automation team (oftewel het SA-team). Het SA-team houdt zich bezig automatiseren van complexe handmatige processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch toekennen van bepaalde applicaties en rechten die horen bij de desbetreffende eindgebruiker. Door een zelf in te richten automatiseringsoplossing aan te bieden, wordt onder andere de servicedesk van de klant ontlast.

Ontwikkeltraject HelloID Provisioning

Door: Kees Visser en Nico van Leeuwen

Wij zijn Kees en Nico, samen met ons team hebben we HelloID Provisioning vormgegeven en opgebouwd. HelloID Provisioning is het nieuwe Identity en Access management (IAM) product van Tools4ever in de cloud. We noemen het ook wel Provisioning As A Service (PAAS).
Onze eerste klant is begin 2020 live gegaan, inmiddels hebben we tientallen klanten. Met HelloID Provisioning is het mogelijk om volledig geautomatiseerd werknemers accounts en rechten te geven in diverse systemen op basis van gegevens van personeelszaken (HR).

Het Provisioning team is flexibel, zelfsturend en relatief klein. Ieder teamlid heeft daardoor een grote invloed op de vertaling van wensen van de eindgebruikers naar oplossingen. We willen graag een mooi voorbeeld met jullie delen:

We kregen de vraag van onze Product Owner om HR-gegevens dagelijks automatisch te verwerken, alle klanten hebben dit nodig voor hun geautomatiseerde IAM-proces. De klant moet kunnen bepalen wanneer dit plaatsvindt. Het verwerken van deze data is de kern van ons product en een behoorlijk zware operatie, afhankelijk van de hoeveelheid klantdata. Omdat we een cloudoplossing hebben kan dit ervoor zorgen dat veel klanten tegelijkertijd de data willen laten verwerken in onze multi-tenant Kubernetes clusters.

Vanzelfsprekend bespraken wij eerst de klassieke manier van schedulen, met instelbare tijd voor het starten van de actie. Gaandeweg kwamen we echter tot de conclusie dat dit zou kunnen leiden tot een hogere belasting en de schaalbaarheid van ons cluster op de ingestelde tijdstippen lastiger maakt. Onze Consultants implementeren HelloID Provisioning namelijk bij meerdere klanten waardoor dezelfde tijd kan worden ingesteld zonder te beseffen wat de impact hiervan kan zijn. Uiteindelijk kwamen wij, samen met de Product Owner, op een eenvoudig concept waarbij de gebruiker alleen het uur configureert waarop de actie gestart moet worden. Dit gaf ons de vrijheid om zelf te bepalen wanneer in dat uur de actie wordt gestart waardoor wij de belasting op ons cluster beter kunnen verdelen.

Binnen het team hebben wij het vervolgens technisch uitgewerkt en ervoor gekozen om het uur in blokken te verdelen waarover we de acties spreiden. Dat spreiden doen we overigens willekeurig zodat men niet de verwachting heeft dat het alsnog altijd op dezelfde tijd gestart wordt en wij de vrijheid behouden om de scheduling aan te passen. Mede hierdoor blijft ook het gebruik van cluster resources en bijbehorende kosten beheersbaar.

Wij zien veel mogelijkheden om deze functionaliteit in de toekomst verder uit te bouwen. Je kunt dan denken aan het automatisch adviseren van klanten om een rustiger tijdsslot te kiezen, eventueel tegen lagere kosten of betere performance.
Heb jij nog meer ideeën en lijkt je het leuk om aan dit soort oplossingen bij te dragen? Neem dan een kijkje bij onze actuele vacatures!

Vacatures

Thuiswerken in het buitenland

Omdat het thuiswerken tijdens Corona ons als bedrijf zo goed afgaat, is er bij ons de vraag intern ontstaan “waarom dan niet ‘thuiswerken’ in het buitenland?”

De eerste editie vond plaats in Oostenrijk. Voor drie weken lang was er een mooi huis tussen de bergen gehuurd waarbij elke werknemer de kans kreeg om daar voor een bepaalde tijd te gaan ‘thuiswerken’. Doordeweeks werden er normale werkdagen gemaakt en na werktijd en in het weekend was er tijd voor leuke activiteiten. Denk hierbij aan mountainbiken, klimmen, kanoën en mooie wandelingen door de bergen.

Na dit eerste succes is er besloten om dit idee voort te zetten. Met als gevolg dat een mooie groep collega’s vorig jaar september voor de tweede keer zijn gaan thuiswerken in Oostenrijk. Ditmaal was het 10 dagen heerlijk vertoeven in een mooi en luxe hotel. Ook deze editie konden wij bestempelen als geslaagd. Het idee is daarom het thuiswerken in het buitenland ook dit jaar weer te organiseren, alleen waar is nog de vraag. Heb jij misschien een goed idee? Laat het dan ons vooral weten.

Het thuiswerken in het buitenland laat niet alleen zien wat de mogelijkheden zijn binnen Tools4ever. Maar zorgt ook voor een informele en gezellige sfeer onder de collega’s. Wij staan altijd open voor nieuwe ideeën en innovaties, niet alleen betreft onze software maar ook als het gaat om de mogelijkheden intern.

Wist je dat...

  • Er 16 thee smaken aanwezig zijn bij Tools4ever;
  • Tools4ever ruim 600 actieve klanten heeft;
  • Er (normaal gesproken) gemiddeld 160 gekookte eieren per week worden gegeten tijdens de gezamenlijke lunch;
  • Er onderling vaak game-avonden georganiseerd worden;
  • Wekelijks veel gezamenlijke sportactiviteiten;
  • Jaarlijks verzorgd op wintersport.

Nieuwsgierig naar meer nieuwtjes?

Neem dan een kijkje op onze social media kanalen: