Op dit moment ben ik bezig in de rol van architect met een project bij Gemeente Lelystad, waarbij de instroom, doorstroom en uitstroom van user accounts wordt geoptimaliseerd. Organisatorisch gezien is een directe koppeling met Beaufort nog niet haalbaar, daarom hebben we gekozen voor intranet formulieren om aanvragen te plaatsen. De formulieren voor het aanvragen van vaste medewerkers en inhuur was reeds intern ontwikkeld, echter zonder database back-end. Deze formulieren bestaan uit 40+ velden, waarbij je alles opnieuw zou moeten invullen bij een fout.

De eerste dagen hebben we de formulieren overgezet naar een IIS/ASP omgeving, waarbij we een database backend hebben toegevoegd zodat ten alle tijde de state van het formulier kan worden opgeslagen. Verder is er een extra laag toegevoegd zodat geautoriseerde personen nu ook openstaande aanvragen kunnen kiezen en bewerken. Vervolgens kun je een aanvraag markeren als verstuurd, waarbij elke 10 minuten de status zo wordt omgezet dat alleen de helpdesk de aanvraag nog kan zien in een UMRA formulier. De aanvraag kan nu worden geaccepteerd, wat resulteert in het aanmaken van een user account in Active Directory, AEOS (Nedap), Telefoonboek (MDB), en Topdesk. Indien de aanvraag wordt afgekeurd krijgt de aanvrager hiervan een notificatie en kan de aanvraag weer bewerken op het intranet, eventuele fouten corrigeren en opnieuw versturen.
 
De aankomende weken zal dit model vanuit prototype verder worden uitgewerkt naar een volwassen testomgeving, waarbij ook de doorstroom (afdelingswijziging) en uitstroom (uit dienst) zal worden geimplementeerd.

Koppeling van RAET - Beaufort naar Active Directory - Tools4ever's Auto User Account Provisioning solution