Self service dashboard gaat verder

Self service dashboard gaat verder

Door: Tjeerd Seinen

Veel organisaties hebben al een eerste stap gemaakt met self service. Zij bieden medewerkers een portal/intranet waarin links zijn opgenomen naar weer andere subportals/deelsystemen. Het intranet bestaat dan uit verschillende componenten, bijvoorbeeld HR management, facility management en autorisatiebeheer. Die componenten hebben ieder een andere werking, logica en lay-out en worden niet met elkaar gecombineerd. De relatie tussen de informatie uit de verschillende portals ontbreekt helaas vaak. Een goed begin, maar in dit geval het halve werk.

Het ontbreken van zo’n geharmoniseerde weergave maakt het lastig wanneer mutaties optreden, bijvoorbeeld naar aanleiding van instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. Deze mutaties hebben altijd consequenties voor meerdere deelsystemen. Als de manager van de betreffende medewerker voor alle handelingen steeds weer een afzonderlijke subportal moet benaderen en aanpassingen moet doen, dan is de kans groot dat hij weleens iets vergeet. En dat heeft consequenties voor de informatiebeveiliging en het kunnen voldoen aan interne en externe audits.

Self service
Veel handiger zou het zijn als de informatie uit de verbrokkelde deelsystemen bij elkaar wordt gebracht in één dashboard. Met het dashboard kan een manager via een soort producten en diensten catalogus direct een verzoek doen, waarna het systeem de aanvragen meteen uitzet bij verantwoordelijke eigenaren/managers. Die kan op zijn beurt de aanvraag goed- of afkeuren, eventueel met motivatie. Bij toekenning wordt de dienst direct beschikbaar gemaakt. Dit allemaal zonder tussenkomst van ICT. Medewerkers hebben via de portal altijd inzicht in de status van hun aanvraag en hoeven daarvoor niet de IT-helpdesk te benaderen.

Meer weten over dit self service dashboard? Neem dan gerust contact met ons op.

Tjeerd Seinen

Geschreven door:
Tjeerd Seinen

Tjeerd Seinen is Identity Management Expert & co-founder van Tools4ever. Hij beschikt over zowel een technische als commerciële achtergrond en is daardoor in staat om kansen in de markt om te zetten in functionaliteiten voor producten en consultancy diensten.

Anderen bekeken ook

Wie is het? Telefonisch identificeren van inbound bellers

Wie is het? Telefonisch identificeren van inbound bellers

24 mei 2012

Introduceer sterke wachtwoorden in 3 eenvoudige stappen

Introduceer sterke wachtwoorden in 3 eenvoudige stappen

08 maart 2012

Single Sign On en wachtwoordsynchronisatie: een krachtige combinatie

Single Sign On en wachtwoordsynchronisatie: een krachtige combinatie

23 november 2011

What’s in a password?

What’s in a password?

22 augustus 2011

IAM: Goliath versus David

IAM: Goliath versus David

03 augustus 2011