Kantoorautomatisering uitbesteden of intern oplossen?

Kantoorautomatisering uitbesteden of intern oplossen?

Door: Michael Uenk

Uitbesteden van de kantoorautomatisering naar een externe partij lijkt goedkoper en eenvoudiger dan een medewerker intern op te leiden. Echter, dit blijkt in de werkelijkheid tegen te vallen. De externe partij krijgt betaald per ticket en de doorlooptijd voor het uitvoeren van wijzigingen is lang, waardoor het uitbesteden van de kantoorautomatisering uiteindelijk een vrij kostbare oplossing is. Met UMRA is het mogelijk om deze taken eenvoudig te laten uitvoeren door eerstelijns helpdesk medewerkers.

Helpdesk delegatie

Met Helpdesk Delegatie is het mogelijk om user accounts te beheren zonder admin rechten te hebben. Alle bestaande processen voor het user beheer worden geïnventariseerd en in scenario’s vastgelegd. Hier worden formulieren aan gekoppeld die gedelegeerd kunnen worden naar helpdeskmedewerkers. Een eerstelijns helpdeskmedewerker kan het formulier invullen en de UMRA engine voert het uit in het netwerk. De medewerker hoeft hierdoor geen specifieke kennis meer te hebben van de Active Directory omgeving en kan eenvoudig taken verrichten waarvoor eerst veel handelingen nodig waren.

Voorbeelden van te delegeren taken zijn, o.a.:

  • password reset
  • aanmaken / verwijderen gebruiker
  • groepslidmaatschappen instellen / verwijderen

Bekijk de demonstratievideo hieronder, waarin we laten zien hoe een eerstelijns helpdeskmedewerker een nieuwe user aanmaakt in het Self Service dashboard van UMRA.

User Provisioning

Naast het delegeren van deze taken aan non-skilled medewerkers is het ook mogelijk om user accounts automatisch te synchroniseren tussen verschillende systemen. Als bron wordt vaak het personeelssysteem gebruikt. Mutaties in het personeelssysteem worden automatisch gedetecteerd en de bijbehorende acties worden door UMRA in het netwerk uitgevoerd.

Voorbeelden van mutaties zijn, o.a.:

  • indienst, doorstroom en uitdienst van een medewerker
  • nieuwe functie medewerker
  • naamswijziging n.a.v. trouwen / scheiden medewerker

User Provisioning levert veel voordelen op binnen een organisatie, waaronder kortere doorlooptijd en foutloos aanmaken van accounts en effectiviteit- en efficiencyverbetering.

Geschreven door:
Michael Uenk

Michael Uenk is werkzaam als account manager bij Tools4ever voor de non-profit sector (educatie, gemeente en zorg). Michael is sterk in het omzetten van organisatorische uitdagingen naar technische oplossingen.

Anderen bekeken ook

Voorkom fraude met cijfers en absentie eenvoudig

Voorkom fraude met cijfers en absentie eenvoudig

10 december 2014

IT als primaire arbeidsvoorwaarde

IT als primaire arbeidsvoorwaarde

16 oktober 2014

3 tips voor het inrichten en onderhouden van een ELO

3 tips voor het inrichten en onderhouden van een ELO

06 augustus 2014

Het loginproces en Het Nieuwe Werken

Het loginproces en Het Nieuwe Werken

16 juli 2014

Tijdelijk autorisaties overdragen

Tijdelijk autorisaties overdragen

04 juni 2014