}

Top 5 voordelen van een Cloud portaal met Single Sign-On

Single Sign-On wordt bij veel bedrijven al ingezet, maar niet altijd via een portaal in de Cloud. Wat zijn de voordelen voor het gebruik van zo'n portaal. We zetten ze in dit blog op een rijtje:

1. Eén sterk wachtwoord

Door het inloggen voor alle applicaties mogelijk te maken via één portaal met maar één gebruikersnaam en wachtwoord kunnen er strengere eisen gesteld worden aan de toegang tot dit portaal. Doordat er nog maar 1 wachtwoord vereist is, kun je strengere eisen stellen aan de complexiteit van het wachtwoord. Gebruikers kunnen één wachtwoord makkelijk onthouden en hoeven daardoor hun wachtwoorden niet meer op te schrijven.

2. Verhoogt effectiviteit, productiviteit en gebruikerservaring

Doordat de gebruikers geen wildgroei aan gebruikersnaam- en wachtwoordcombinaties hebben krijgen ze sneller toegang tot hun applicaties en zijn daardoor effectiever. Nadat ze zijn ingelogd op het portaal hebben zij direct toegang tot alle applicaties die ze nodig hebben. De gebruiker heeft een 100% Single Sign-On ervaring. Daarnaast komen er op de helpdesk komen minder wachtwoord reset aanvragen binnen, zodat de helpdesk minder administratief werk heeft aan deze verzoeken.

3. Identiteit verificatie

Zo'n eenvoudige manier van inloggen kan in sommige gevallen riskant zijn. Om gebruikersgemak te handhaven maar wel veilig te stellen, is het mogelijk om extra toegangsregels toe te voegen. Door middel van de Access Policies worden potentieel gevaarlijke situaties uitgesloten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om het inloggen vanuit een ander land dan Nederland uit te sluiten, maar ook wanneer er van buiten het eigen netwerk wordt ingelogd, kan er om een extra verificatie, zoals two-factor authenticatie, gevraagd worden. Ook is het mogelijk dat een belangrijke financiële applicatie niet vanaf een mobiel apparaat benaderd mag worden buiten kantoortijd.

4. Voldoen aan wet- en regelgeving

Wanneer gebruikers altijd inloggen via één portaal is er controle over de toegang en rechten per applicatie. Daarnaast wordt vastgelegd wie welke applicaties gebruikt, op welk moment en vanaf welke locatie. Hiermee kan worden voldoen aan normeringen zoals HIPAA, NEN 7510, SOX en HKZ.

5. Altijd en overal beschikbaar

Via het Cloud portaal zijn alle applicaties, zowel in de Cloud als op kantoor altijd direct beschikbaar. Dit portaal is zowel binnen als buiten het bedrijfsnetwerk beschikbaar via laptop, tablet of smartphone. Een gebruiker kan dus altijd en overal toegang krijgen tot zijn of haar applicaties. Door de ingebouwde wachtwoord reset functionaliteit heb je ook buitenkantoortijden toegang tot je applicaties indien je je wachtwoord vergeten bent.

Meer weten wat een SSO Cloud portaal voor uw organisatie kan betekenen? Bekijk ons Cloud Single Sign-On portaal: HelloID.

SAP koppeling met Active Directory

Bij 1 van grootste ziekenhuizen van Nederland heb ik recentelijk een SAP koppeling naar Active Directory opgeleverd met behulp van UMRA van Tools4ever. Het scenario is dat SAP elke x minuten een feed aanleverde in CSV formaat met alle wijzigingen, die vervolgens in Active Directory verwerkt moeten worden. Met behulp van specifieke codes voor bepaalde mutaties (instroom, doorstroom, uitstroom) weet de UMRA engine welke business logica uitgevoerd moet worden.

Lees meer

Categorieën

Single Sign On

active directory, sap, umra, user management

User- en toegangsbeheer in cloud applicaties: een uitdaging

Cloud applicaties als Google Apps, Salesforce.com, GoToMeeting, Office 365, itslearning, AFAS Online en RAET Online worden steeds meer ingezet in het bedrijfsleven. Bij cloud applicaties is het lastiger om exact te weten wie toegang heeft tot welke applicaties en data. Leveranciers van cloud oplossingen geven helaas weinig prioriteit aan het ontwikkelen van beter beheer van user accounts en toegangsrechten in hun applicaties.

Lees meer

Categorieën

Single Sign On

authenticatie, authentication, user provisioning

De vooroordelen van Single Sign On

Veel IT managers en Security Officers zijn terughoudend als het gaat om het implementeren van een Single Sign On (SSO) oplossing, hoewel de voordelen van SSO duidelijk zijn. Namelijk onder andere gebruikersgemak voor de eindgebruiker en minder wachtwoord reset calls naar de helpdesk. De terughoudendheid ten aanzien van SSO wordt in de hand gewerkt door een aantal vooroordelen over SSO.

Lees meer

RBAC: sleutelrol, beheer en evolutie

Veel organisaties zijn bezig met RBAC in meer of mindere vorm; verkenning, project, implementatie, vulling of beheer. We zien dat dit gestuurd wordt door normen als NEN7510, waarin voornamelijk staat beschreven dat je moet kunnen aantonen waarom iemand een autorisatie nodig heeft en hoe deze tot stand is gekomen. Inmiddels weten we dat RBAC niet een heilige graal is, maar dat veel implementaties stuk lopen door de te grote scope en complexiteit.

Lees meer

Single Sign On met terminal emulatie (VAX64, AS/400, Linux, SSH)

We zien dat veel organisaties steeds bewuster bezig zijn met security, waarschijnlijk mede ingegeven door regelgeving zoals NEN7510 en ICT-audit trajecten. Naast het autorisatiebeheer binnen applicaties, waar we al verschillende oplossingen voor bieden zijn we ook actief op het authenticatie-vlak, namelijk met een Single Sign On (SSO) oplossing.

Lees meer

Categorieën

Single Sign On

e-ssom, single sign on, passwords, productiviteit, sso, wachtwoorden