Wat is Multi-Factor Authenticatie (MFA)/ Two-Factor Authenticatie (2FA)?
Kort samengevat is Multi-Factor Authenticatie (MFA) een authenticatie methode waarbij de online gebruiker twee stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. Dit soort authenticatie wordt ook wel Two-Factor Authenticatie (2FA) genoemd. Hoewel ‘ two-factor authenticatie’ een populaire term blijft, is MFA steeds meer de overkoepelende term geworden.
De eerste stap is het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord, dit is tegenwoordig de meest voorkomende vorm van authenticatie. Sinds het aanmaken van individuele gebruikersaccounts voor computer- en applicatietoegang zijn gebruikersnamen en wachtwoorden de norm. Het wachtwoord is de populairste en een van de meest gebruikte veiligheidsmaatregelen, maar vaak ook de meest kwetsbare. In de Verenigde Staten is bijvoorbeeld een e-mailadres gemiddeld aan 130 verschillende gebruikersaccounts gekoppeld [i]. Van de gebruikers gebruikt zelfs 2/3 hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts, dit kan grote gegevenslekken veroorzaken [ii].
De tweede stap is dat je naast het ingeven van je inlognaam en wachtwoord een tweede sleutel dient in te geven om in te kunnen loggen. Een aantal voorbeeld mogelijkheden zijn: Het ontvangen van een sms-code, het ontvangen van een aanmeldingsverzoek in een gekoppelde app op je smartphone of het overnemen van een gegeneerde code. Alleen deze combinatie zorgt ervoor dat je toegang krijgt.
Tegenwoordig kunnen pasjes met PIN het loginscherm vervangen. Je scant je pasje (stap 1) en voert daarna een PIN/wachtwoord in (stap 2).
Een bankpas in combinatie met een pincode is een simpel voorbeeld van een two-factor authentication. Wanneer een van de cruciale onderdelen ontbreekt (bankpas of pincode) kan er geen toegang worden verkregen tot de rekening.
De 5 Authenticatiefactoren
We kunnen authenticatiemiddelen in vijf categorieën (of factoren) indelen: iets dat je weet, iets dat je bent, iets dat je hebt, locatie en tijd. Als het op beveiliging aankomt, dan heeft elke factor andere eigenschappen.
1. Iets dat je weet – Deze eerste factor kennen we allemaal: de gebruikersnaam en het wachtwoord. Daarnaast vallen de beveiligingsvragen hier ook onder. Het combineren van een gebruikersnaam en wachtwoord met een beveiligingsvraag wordt nog steeds beschouwd als single-factor authenticatie, omdat ze beide in deze categorie vallen.
2. Iets dat je bent – Deze authenticatiefactor omvat alle biometrische gegevens die als referenties kunnen dienen. Voorbeelden zijn vingerafdrukken, gezichtsherkenning of irisscans. Dit type authenticatie is steeds populairder geworden bij mobiele apparaten met ingebouwde vingerafdrukscanners en gezichtsherkenning. Deze middelen zijn gemakkelijk in gebruik. Je hebt je vingerafdruk immers altijd bij je en die raak je ook niet zomaar kwijt.
3. Iets dat je hebt – Hieronder vallen items zoals sleutelkaarten en hardware tokens. Eenmalige wachtwoorden die via een sms of e-mail naar mobiele telefoons van gebruikers worden verzonden, worden in toenemende mate ook onder deze factor ingedeeld. Het gebruik van mobiele apparaten helpt het risico van verlies van fysieke items te bestrijden. In sommige systemen fungeert het apparaat van de gebruiker zelf als een factor in deze categorie, nadat het is gemarkeerd als een “vertrouwd apparaat”.
4. Locatie – Verwijst naar de geografische of netwerkbeperkingen die kunnen worden toegevoegd aan authenticatiemethoden voor extra beveiliging. Gebruikers hebben bijvoorbeeld alleen toegang tot een applicatie wanneer ze zich binnen het bedrijfsnetwerk of in een specifiek land bevinden.
5. Tijd – Verwijst naar eventuele beperkingen die kunnen worden toegevoegd om authenticatie binnen een bepaald bereik van uren te houden. Op tijd gebaseerde factoren biedt beveiliging als uw gebruikers alleen binnen een bepaalde periode mogen inloggen – bijvoorbeeld tussen 09.00 en 17.00 uur.
MFA in het dagelijkse gebruik
We nemen nogmaals het voorbeeld van de bankpas om te schetsen hoe deze vijf authenticatiemiddelen in het dagelijks gebruik ingezet worden.
Wanneer je geld gaat opnemen kan dat alleen door jezelf te authentiseren. De bankpas dient als ‘iets dat je hebt’ en je pincode als ‘iets dat je weet’. Uiteraard kunnen er andere voorwaarden worden afgedwongen in plaats van je pincode zoals een vingerafdruk ‘iets dat je bent’. Als je bank het aantal geldautomaten waar je toegang toe hebt beperkt is een locatiefactor van kracht. Het aantal transacties van één dag dwingen een tijdsfactor af.
Waarom is MFA de oplossing?
Er zijn veel voordelen verbonden aan Multi-Factor Authenticatie, we hebben de belangrijkste hieronder uitgewerkt:
- Betere beveiliging: Niet alleen omdat je diefstal van wachtwoorden voorkomt, maar ook omdat het inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord kwetsbaar is voor brute-force-aanvallen of social engineering/ social hacking.
- Vereenvoudiging van aanmeldingsprocedure: Je zou denken dat MFA het aanmeldproces bij accounts ingewikkelder maakt. Echter, kunnen bedrijven dankzij de extra beveiliging van MFA meer geavanceerde aanmeldingsopties gebruiken, zoals Single Sign-On, eenmalig inloggen. Door het loginscherm te vervangen met een pasje vereenvoudigt de aanmeldingsprocedure enorm. Gebruikers hoeven daarna alleen nog maar een PIN of wachtwoord in te voeren.
- Een stap richting conformiteit: De AVG verplicht je een systeem op te zetten die de beheersing van bepaalde data optimaliseert. Dat geldt vooral bij het beschermen van gevoelige gegevens zoals persoonlijk identificeerbare informatie of financiële gegevens. Dat betekent dat MFA een stap is die nodig is voor conformiteit.
- Essentieel onderdeel van cybersecurity: Met de toename van cloudapplicaties is er ook een verhoogd risico op gegevenslekken. MFA is een van de beste veiligheidsmaatregelen om je organisatie, gebruikers en gevoelige gegevens te beschermen.