Persbericht

Tools4ever realiseert koppeling met Microsoft Lync

Tools4ever realiseert koppeling met Microsoft Lync

Automatische provisioning van user accounts naar Microsoft Lync

Tools4ever, de marktleider in oplossingen voor Identity and Access Management (IAM/IdM), heeft een koppeling ontwikkeld met Microsoft Lync (voorheen Microsoft Office Communicator), het instant messenger-programma van Microsoft voor de zakelijke markt. Het beheren van user accounts en toegangsrechten van gebruikers in Lync wordt dankzij deze koppeling zeer eenvoudig omdat handmatige en daardoor foutgevoelige werkzaamheden achterwege blijven. Met Tools4ever’s Identity and Access Management software UMRA is het mogelijk om op basis van informatie uit ieder willekeurig bronsysteem (veelal HR-systeem) een vereiste actie in Microsoft Lync uit te laten voeren. Zo wordt bijvoorbeeld een Lync user aangemaakt wanneer een nieuwe medewerker wordt toegevoegd aan het HR-systeem of is het mogelijk om een Lync user te disablen wanneer een medewerker uit dienst gaat.

Naast het disablen en enablen van user accounts in Microsoft Lync is het ook mogelijk om allerlei gegevens van Lync gebruikers in te stellen op basis van informatie uit het bronsysteem. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een telefoonnummer voor het gebruik van Microsoft Exchange Unified Messaging. Daarnaast is het mogelijk om informatie uit Lync te halen voor diverse rapportages, zoals een lijst van Lync gebruikers inclusief status, telefoonnummer, rechten en/of Lync groep. Of om een groep Lync gebruikers te selecteren op basis van hun locatie in de Active Directory.

Doordat dit soort acties plaats vinden zonder tussenkomst en handmatig werk van systeembeheer wordt veel kostbare tijd bespaard en worden fouten voorkomen. User Management Resource Administrator (UMRA) wordt door veel organisaties ingezet voor het dagelijks beheer van user accounts in de Active Directory. Als onderdeel van de instroom, doorstroom en uitstroomprocessen van medewerkers dient UMRA als grafische schil om het netwerk waarmee bijvoorbeeld een servicedesk via elektronische formulieren deze user account beheer taken veilig en gedelegeerd kunnen uitvoeren. Naast het basis beheer van user accounts in de Active Directory is UMRA ook in staat om via (standaard) koppelingen beheer uit te voeren op users binnen allerlei andere systemen, bijvoorbeeld facilitaire, content management, e-mail en helpdesk systemen, waaronder dus ook Microsoft Lync.

Klik hier voor een volledig overzicht van de koppelingen die UMRA biedt.