FUNCTIONALITEIT

Single Sign-On

Eenvoudige en uniforme toegang tot cloudapplicaties voor medewerkers, partners en eventuele klanten

Slechts eenmaal inloggen voor toegang tot alle cloudapplicaties

Single Sign-On (SSO) is een methode waarmee je gebruikers naadloze én veilige toegang biedt tot alle applicaties en systemen die zij nodig hebben. Gebruikers hoeven slechts eenmaal in te loggen, waarna zij via een gebruiksvriendelijke portal of dashboard toegang krijgen tot al hun bedrijfsapplicaties.

  • Hogere gebruikerstevredenheid & productiviteit: Gebruikers hoeven niet meer tal van complexe wachtwoorden te onthouden en verliezen minder tijd aan inloggen. Na slechts eenmaal in te loggen hebben zij direct toegang tot al hun applicaties.
  • Minimaliseer druk op IT-helpdesk: Doordat gebruikers minder wachtwoorden hoeven te onthouden resulteert dit in minder tickets gerelateerd aan vergeten wachtwoorden.
  • Verhoogde beveiliging: Met SSO wordt het hergebruik van zwakke wachtwoorden vermeden en een hoger veiligheidsniveau behaald.

Ontdek de kracht van Single Sign-On met HelloID

Klik hier om meer te ontdekken over ons complete HelloID platform en hoe we je kunnen helpen jouw organisatie veiliger en efficiënter te maken.

Onze complete oplossing

Waarom kiezen voor Single Sign-On?

Vergroot
digitale veiligheid

Het gebruik van unieke en sterke wachtwoorden voor verschillende applicaties en diensten is vandaag de dag een must. Single Sign-On helpt door gebruikers slechts één sterk wachtwoord te laten onthouden. Hierdoor wordt de verleiding verminderd om zwakke wachtwoorden te (her)gebruiken of op te schrijven. Zo is je organisatie in staat om het beveiligingsniveau te verhogen zonder de gebruiksvriendelijkheid te verminderen.

Verhoog de
productiviteit

Met Single Sign-On hoeven medewerkers niet voor iedere applicatie afzonderlijk in te loggen. Hiermee wordt kostbare tijd bespaard en de kans op vergeten wachtwoorden geminimaliseerd. In een omgeving waarin medewerkers gebruikmaken van diverse applicaties en diensten, kan dit leiden tot aanzienlijke verbeteringen in de operationele efficiëntie.

Verminder
de IT Werkdruk

Een veelvoorkomend probleem in organisaties is het constante verzoek om wachtwoorden te resetten, wat veel tijd en middelen kost. Single Sign-On vermindert de last op IT-afdelingen door het aantal vergeten wachtwoorden en daarmee ook het aantal helpdesk-tickets te verminderen. Hierdoor kunnen IT-teams zich meer richten op strategische initiatieven en proactieve beveiligingsmaatregelen.

Een greep uit de mogelijkheden

Identiteit verifiëren

Het gestroomlijnd identificeren en autoriseren van gebruikers staat bij Single Sign-On centraal. Dit is mogelijk dankzij een nauwe integratie met je Identity Provider (IdP), die als centrale authenticatieservers dienstdoet. Denk hierbij aan Active Directory, Azure AD, Google Workspace of HelloID zelf.

Geïntegreerd applicatiedashboard

Gebruikers hebben vanuit het applicatiedashboard een overzicht van alle applicaties waar zij rechten toe hebben en kunnen met één klik toegang krijgen tot de applicaties die ze nodig hebben. Het dashboard kan bovendien naadloos worden geïntegreerd in populaire sociale intranetten zoals Embrace, Iris Intranet, en a&m impact. Deze integratie zorgt voor een nog vlottere gebruikerservaring en vermindert de noodzaak om tussen verschillende platforms te schakelen.

Ondersteuning voor alle gangbare protocollen

HelloID ondersteunt alle populaire en gangbare protocollen voor Single Sign-On. Denk daarbij aan Security Assertion Markup Language (SAML), OpenID Connect (OIDC) en Web Service Federation (WS-Federation). Indien de applicaties die jij gebruikt Single Sign-On ondersteunen, is de kans dan ook groot dat HelloID hiermee compatibel is.

“Bij het gebruik van zorgtoepassingen en persoonsgegevens vormt Multi Factor Authentication een belangrijke extra toegangsbeveiliging.”

ZZG zorggroepLeendert Buijtendijk

“HelloID fungeert als centraal toegangspunt. Medewerkers hoeven nog maar één keer in te loggen bij HelloID middels SSO en 2FA. Hierna hebben ze toegang tot hun persoonlijke dashboard met alle applicaties waarvoor iemand geautoriseerd is.”

De PostenErik Neurink

“Na het eenmalig inloggen via Two Factor Authentication (2FA) op het sociaal intranet, krijgen werknemers dankzij de single sign-on functionaliteit van HelloID ook direct toegang tot hun SaaS-applicaties en bestanden.”

iHUBHans Knibbe

Single Sign-On & HelloID Access Management

HelloID Access Management is één van de modules van de Identity & Access Management (IAM)-oplossing HelloID. De module zorgt dat gebruikers eenvoudige en uniforme toegang krijgen tot de applicaties die zij nodig hebben. Gebruikers loggen in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Als aanvullende beveiligingsmaatregel kan je kiezen voor het toepassen van Multi Factor Authentication (MFA). Hierdoor moeten gebruikers naast hun inloggegevens hun identiteit ook op een aanvullende manier verifiëren.

HelloID Access Management

Ontdek wat HelloID voor jouw organisatie kan betekenen

Bekijk hoe onze cloudgebaseerde IAM-oplossing organisaties in staat stelt om middels geautomatiseerd beheer van gebruikers en toegangsrechten de productiviteit, veiligheid en compliance te verbeteren en tegelijkertijd kosten te besparen.

Gratis demo inplannen

Veelgestelde vragen

Single Sign-On is een authenticatiemethode die gebruikers in staat stelt slechts eenmaal in te loggen, en vervolgens toegang te krijgen tot meerdere applicaties en/of systemen. De methode zorgt zo voor een hoger veiligheidsniveau, verbeterde productiviteit en meer gebruiksgemak.

Single Sign-On voorkomt onder meer het hergebruik van wachtwoorden en het bewust kiezen van zwakkere wachtwoorden. Doordat gebruikers nog maar één wachtwoord hoeven te onthouden, dring je de kans op vergeten wachtwoorden terug en is er geen reden meer voor het gebruik van onveilige wachtwoord.

Lekken de Single Sign-On-inloggegevens van een gebruiker uit? Dan kan een aanvaller hiermee toegang krijgen tot alle gekoppelde systemen. Het is dan ook van belang bij Single Sign-On altijd voor sterke authenticatiemethoden te kiezen, zoals 2FA.

Naarmate gebruikers meer wachtwoorden moeten onthouden, groeit de kans dat zij een wachtwoord vergeten. Veel IT-helpdesks staan dan ook onder druk door een groeiend aantal tickets gerelateerd aan vergeten wachtwoorden. Met Single Sign-On voorkom je dit en ontlast je dan ook je IT-helpdesk.

HelloID biedt met Single Sign-On ondersteuning voor alle gangbare protocollen, waaronder SAML, OIDC en WS-Federation. Hiermee ondersteunt de IAM-oplossing veruit de meeste populaire applicaties. Let op: hoewel de meeste moderne applicaties en systemen ondersteuning bieden voor Single Sign-On, is dit niet altijd het geval. Controleer daarom altijd of jouw applicaties deze inlogmethode ondersteunen voordat je Single Sign-On implementeert.