USECASE

Verbeterde gebruikerservaring

Mogelijk maken dat gebruikers snel toegang krijgen tot hun applicaties en data, er intuïtief mee kunnen werken en zelf direct online extra faciliteiten kunnen aanvragen.

Verbeterde gebruikerservaring
UITDAGING

Hoe zorgt je IAM oplossing dat gebruikers probleemloos, naadloos en veilig kunnen samenwerken?

Bij digitaliseringstrajecten is de gebruikerservaring vaak de belangrijkste succesfactor. Hoe zorgen we dat nieuwe gebruikers vanaf dag één direct toegang hebben tot al hun applicaties en data, met één klik kunnen switchen tussen toepassingen en eenvoudig online zelf extra toegangsrechten en andere faciliteiten aanvragen?

OPLOSSING

Single-click toegang met altijd de juiste rechten dankzij een geautomatiseerd IAM

HelloID zorgt dat gebruikers op basis van hun rol automatisch worden voorzien van accounts en bijpassende toegangsrechten. Zo kan iedereen op ieder moment direct probleemloos aan de slag terwijl men dankzij Single Sign-On en Multi-factor Authenticatie gebruiksvriendelijk én veilig hun applicaties kunnen openen. Extra toegangsrechten en IT-faciliteiten zijn eenvoudig aan te vragen via een online self-service portal.

Automatisch altijd beschikken over de juiste applicaties

  • Altijd direct toegang tot alle noodzakelijke applicaties en data dankzij automatisch account- en rechtenbeheer.
  • Rechtenbeheer gedurende hele account lifecycle (instroom, doorstroom, uitstroom). Bij onboarding of een nieuwe rol kan iemand direct aan de slag.
  • Ook ‘niet-standaard’ gebruikers (inhuurkrachten, cliënten, partners) kunnen snel en automatisch worden voorzien van een account en toegangsrechten.

Gebruiksvriendelijk self-service portal

  • Gebruiker kan zelf online extra en/of tijdelijke toegangsrechten aanvragen.
  • Directe online afhandeling, inclusief – afhankelijk van het type aanvraag – goedkeuringsstappen en een instelbare looptijd.

Veilige toegang zonder steeds in te loggen

  • Gebruiksvriendelijke Single Sign-On verhoogt gebruiksvriendelijkheid, voorkomt password fatique en stimuleert gebruik sterke wachtwoorden.
  • Multi-Factor Authenticatie (MFA) met meerdere opties (authenticator, tokens) biedt optimale combinatie veiligheid én gebruiksvriendelijkheid.
  • One-click toegang tot applicaties via een gebruiksvriendelijk portal, dat kan worden geïntegreerd in bijv. intranet.
  • Naadloze samenwerking met Active Directory of Google Works.
HOE HET WERKT

Hoe realiseren we een gebruiksvriendelijk Identity en Access Management

7 stappen die elk met low-code of no-code geconfigureerd kunnen worden

  1. Bronsysteem: Integreren van HelloID met bronsystemen zoals HR, SIS en/of roostersystemen. Wijzigingen in de brongegevens komen hiermee automatisch beschikbaar in HelloID.
  2. Personen: Omzetten van gegevens over personen/rollen uit bronsystemen naar een gemeenschappelijke weergave binnen HelloID met behulp van een ‘identity vault’.
  3. Business Rules: Regels instellen die bepalen aan welke rollen, welke type accounts en toegangsrechten worden verstrekt, en onder welke condities.
  4. Doelsystemen: Koppelen van HelloID aan on-prem en/of cloud applicaties. Dit kan stapsgewijs per applicatie worden uitgevoerd.
  5. Serviceprocessen: processen automatiseren, inclusief online goedkeuringsflows en activatie in doelsystemen. Dit kan per proces als aparte stap worden uitgevoerd.
  6. Toegangsmanagement: In samenhang met – bijvoorbeeld – Active Directory toegangsprocedures instellen, zoals Single Sign-On (SSO) en Multi-Factor Authenticatie (MFA).
  7. Rapportages en auditing: Configureren van standaard en klantspecifieke rapportages en monitoring functies ten behoeve van analyses en audits.
FAQ

Veelgestelde vragen

HelloID maakt gebruik van geautomatiseerd account- en rechtenbeheer, gebaseerd op de rol van de gebruiker. Bij onboarding of bij een nieuwe rol worden gebruikers automatisch voorzien van de benodigde accounts en bijbehorende toegangsrechten. Dit zorgt ervoor dat ze onmiddellijk en zonder hindernissen kunnen beginnen.

Het self-service portal van HelloID biedt gebruikers de mogelijkheid om zelf online extra en/of tijdelijke toegangsrechten aan te vragen. Dit verhoogt de autonomie van de gebruiker en vermindert de wachttijd voor IT-ondersteuning. Bovendien kunnen aanvragen direct online worden afgehandeld, met goedkeuringsstappen en instelbare looptijden, waardoor het proces gestroomlijnd en efficiënt wordt.

Single Sign-On (SSO) biedt gebruikers de mogelijkheid om met één enkele login toegang te krijgen tot meerdere applicaties, waardoor het gemakkelijker en sneller wordt om tussen toepassingen te schakelen. Bovendien vermindert SSO de noodzaak voor gebruikers om meerdere wachtwoorden te onthouden, wat vaak leidt tot “password fatigue” en het gebruik van zwakke wachtwoorden. Gecombineerd met Multi-Factor Authenticatie (MFA) zorgt SSO ervoor dat de toegang tot applicaties niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook veilig is.

Met Single Sign-On hoeft men nog maar één keer een wachtwoord in te voeren en heeft men vervolgens automatisch toegang tot meerdere applicaties. Dat klinkt onveilig maar de het tegenovergestelde is waar. Als mensen voor iedere applicaties een wachtwoord moet bedenken, gaan ze eenvoudige of steeds dezelfde wachtwoorden gebruiken. Het is dan veiliger om één keer in te loggen met een sterk, veilig wachtwoord. Zeker de combinatie van SSO en Multi-Factor Authenticatie is erg veilig.