Tools4ever voegt Radius ondersteuning toe aan HelloID

Tools4ever, de marktleider op het gebied van Identity Governance & Administration (IGA), breidt de Multi Factor Authenticatie functionaliteit van het Cloud Single Sign-On (SSO) portaal HelloID uit met RADIUS-ondersteuning. Met deze uitbreiding wordt het mogelijk om HelloID te koppelen met elke One-Time Password (OTP) client.

RADIUS (Remote Authentication Dial-In User Service) is een client/server protocol voor remote autorisatie en authenticatie, waarbij de inloggegevens van de eindgebruiker worden gevalideerd tegen de Active Directory (AD) van de organisatie om zo beveiliging voor de toegang tot het lokale netwerk (LAN) te versterken. De toevoeging van de RADIUS client aan het SSO-portaal HelloID biedt een volledige ondersteuning voor Multi Factor Authenticatie oplossingen zoals One Time Password die extra authenticatie vragen als gebruikers inloggen op het netwerk. Omdat RADIUS een bewezen en veel gebruikte technologie is, is deze functionaliteit direct beschikbaar voor iedere organisatie die beschikt over servers die RADIUS-enabled zijn.

Als een eindgebruiker inlogt via het HelloID-portaal met de nieuwe RADIUS functionaliteit, worden zijn gegevens gevalideerd tegen de Active Directory van de organisatie. Afhankelijk van de gekozen access policy (tijd van de dag, toegestane IP-adres, geografische locaties etc.), wordt er om additionele verificatie gevraagd door middel van een One Time Password. Veelal is hiervoor een smartphone app beschikbaar. Deze wordt dan via de RADIUS client in HelloID getoetst bij de RADIUS server van de organisatie. Via het management portaal van HelloID kan iedere willekeurige RADIUS server, zowel binnen het netwerk als in de cloud, geconfigureerd worden.

De toevoeging van RADIUS aan HelloID biedt organisaties die al beschikken over een One Time Password oplossing, zoals Security tokens, de mogelijkheid om het Single Sign-On portaal HelloID naadloos te integreren in de bestaande infrastructuur. Er zijn geen aanpassingen aan het netwerk nodig en de eindgebruikers hoeven niet van OTP token te wisselen, zegt Jacques Vriens, directeur bij Tools4ever.