eHRM-systeem Motion als basis voor Identity & Access Management
Het handmatig beheren van gebruikersaccounts en rechten in het netwerk is voor de ICT-afdeling en functioneel applicatiebeheer een tijdrovende en foutgevoelige klus. Informatie in Motion biedt een perfecte basis om dit proces volledig rol-gebaseerd te automatiseren.
Steeds meer organisaties hebben de beslissing genomen dat alle medewerkers, inclusief de externe inhuur, centraal geregistreerd worden in Motion. Een medewerker wordt op één punt, uniform en gecontroleerd, vastgelegd en alle andere systemen nemen deze gegevens over. Met andere woorden: “Motion is het Kernregistratiesysteem en single point of truth voor Identity & Access Management’.
Gecertificeerde Centric koppelingen
Als Certified Partner van Centric beschikt Tools4ever over een gecertificeerde koppeling met Motion. Dankzij deze koppeling wordt iedere wijziging in Motion door HelloID gedetecteerd en volgens procedures doorgevoerd in het netwerk. Voorbeelden van wijzigingen en procedures zijn:
Wijziging in Motion voor medewerker | Wijziging in het netwerk |
In dienst | Op basis van informatie in Motion wordt een user account aangemaakt in (Azure) AD of Google met de juiste groepslidmaatschappen. Afhankelijk van de functie van de nieuwe medewerker worden user accounts en ook rechten in andere systemen aangemaakt (TOPdesk, Keyprocessor, SAP, etc.). Tools4ever heeft meer dan 150 koppelingen met verscheidene doelsystemen. |
Doorstroom (promotie of andere afdeling) | De werkzaamheden veranderen en ook de benodigde toegangsrechten. Het autorisatiemodel in HelloID wordt geraadpleegd en er worden rechten automatisch toegevoegd en (vertraagd) afgenomen. |
Uit dienst | User accounts worden gefaseerd ontmanteld en betrokken medewerkers in de organisatie worden geïnformeerd. |
Naamswijziging | De displaynaam en het e-mailadres worden (indien gewenst) aangepast. |
Belangrijkste voordelen van de koppeling:
Nieuwe medewerker direct productief
Door het koppelen van Motion aan de user accounts in het netwerk worden wijzigingen direct en foutloos doorgevoerd. Op de eerste werkdag van een medewerker is het account aangemaakt en kan de medewerker direct aan de slag. HelloID wordt standaard meegeleverd met een business role engine (RBAC) waardoor bij indiensttreding van de medewerker direct ook de juiste geboorterechten worden toegekend die bij zijn rol horen.
Security/Auditing
Doorstroom: Preventie van accumulatie van rechten is in het kader van compliancy één van de meest belangrijke reden om aan de slag te gaan met een identity management oplossing. Accumulatie van rechten leidt tot problemen op het gebied van auditing (gebruikers hebben meer rechten dan strikt noodzakelijk) en hogere licentiekosten. Met inzet van HelloID Provisioning worden extra rechten toegekend en oude rechten ontnomen aan de hand van wat gemodelleerd is in de business role engine (RBAC). Hiermee wordt accumulatie van rechten tegengegaan.
Uitdiensttreding: IT afdelingen worden vaak slecht of niet geïnformeerd bij uitdiensttreding van (externe) medewerkers, dit zorgt voor zwevende accounts, licenties die onnodig lang doorlopen en dat oud-medewerkers alsnog bij bedrijfsinformatie kunnen. Met HelloID wordt dit voorkomen.
Return on investment (ROI)
In veel organisaties kost het aanmaken, aanpassen en verwijderen van gebruikersaccounts minimaal 30 minuten. Door het implementeren van een koppeling wordt de benodigde inspanning door de systeembeheerder en/of helpdesk medewerker nagenoeg nul. In een organisatie van 1.000 medewerkers is dit al snel een besparing van 1 medewerker.
Aanbieden van geavanceerdere functionaliteit aan de organisatie
In Motion is allerlei informatie aanwezig om de dienstverlening naar de organisatie te verhogen. Omdat bijvoorbeeld de relatie tussen de manager en een medewerker aanwezig is, is het mogelijk om een manager per e-mail te informeren over een nieuw aangemaakt gebruikersaccount met de exacte details van de betreffende medewerker. Wanneer een medewerker uit dienst treedt, kan e-mail automatisch doorgestuurd worden naar de manager van de medewerker.
Terug naar het overzichtQuote aanvragenDownload flyer Motion Centric