Koppeling met Topdesk Enterprise

Koppeling met TOPdesk Enterprise

IAM biedt een volledige koppeling aan met TOPdesk. Via deze native koppeling is het mogelijk om informatie uit TOPdesk te gebruiken in het user account beheer proces.
De mogelijkheden van de koppeling met TOPdesk zijn onder andere:

1. Automatisch aanmaken en sluiten van incident/wijzigingsverzoek

Een incident voor een user account wijziging kan op meerdere manieren aangemaakt worden in TOPdesk, namelijk direct in TOPdesk, via een koppeling met een IAM (web)formulier, via een workflow of via een koppeling met een bronsysteem (bijvoorbeeld HR-systeem). Doordat IAM informatie uit diverse bronnen kan halen, kan IAM automatisch incidenten aanmaken in TOPdesk, vervolgens verwerken in het netwerk en uiteindelijk het incident sluiten. Al deze acties worden gelogd voor rapportage.

Bekijk de video om te zien hoe een actie van een helpdeskmedewerker direct in TOPdesk gelogd en afgesloten wordt.

2. Aanmaken en bijhouden persoonskaart in TOPdesk

Wanneer een nieuwe medewerker in dienst komt, wordt automatisch een persoonskaart in TOPdesk aangemaakt. Ook eventuele wijzigingen in de persoonsgegevens, zoals telefoonnummer of adresgegevens, worden automatisch aangepast.

Bekijk de video om te zien hoe voor een nieuwe medewerker automatisch een persoonskaart wordt aangemaakt in TOPdesk.

3. Aanvragen van configuratie-items (token, pasjes, gsm, laptop, bedrijfskleding, etc.)

Via het workflow management dashboard van IAM kunnen managers en medewerkers autorisaties aanvragen. Dankzij de koppeling met TOPdesk kunnen er ook direct configuratie-items aangevraagd worden zoals een laptop of smartphone. IAM zorgt voor het inschieten van een ticket in TOPdesk, zodat de helpdesk deze configuratie-items voor de medewerker kan bestellen en configureren.

Bekijk de video waarin een medewerker een telefoon aanvraagt via het workflow management dashboard van IAM waarna er direct een verzoek in TOPdesk is aangemaakt.

4. Oproepen en notificatie van configuratie-items die een vertrekkende medewerker moet inleveren

Wanneer een medewerker de organisatie verlaat, kan IAM dit uitlezen uit het personeelssysteem. In TOPdesk wordt vermeld welke configuratie-items de medewerker in zijn bezit heeft. Middels de directe koppeling kan de vertrekkende medewerker automatisch een notificatie krijgen van items die hij/zij binnen een bepaalde termijn in moet leveren.
Daarnaast kan IAM automatisch een e-mailnotificaties naar de managers sturen over de configuratie-items die vertrekkende medewerkers in bezit hebben en in moet leveren.

Bekijk de video waarin we laten zien hoe dit eruit ziet in het workflow management dashboard.

5. Aanmaken ticket voor een applicatiebeheerder

Wanneer IAM niet de mogelijkheid heeft om een incident direct te verwerken in het netwerk, maakt IAM automatisch een ticket aan voor een applicatiebeheerder, waarna hij daarop actie kan ondernemen.

Lees het whitepaper over effectief en efficient Identity Management met IAM/UMRA en TOPdesk.