SSRPM is end of life
Vanaf 31 december 2025 wordt SSRPM uitgefaseerd bij Tools4ever. Dit betekent dat er geen nieuwe updates meer uitgevoerd gaan worden en de support op 31 december 2026 zal eindigen.
Alternatief: Alternatief is Microsoft Entra self-service password reset (SSPR).
SSRPM: Self-Service Reset Password Management
SSRPM maakte het voor eindgebruikers mogelijk hun wachtwoord eenvoudig zelf te resetten aan de hand van een beveiligingscode of een beveiligingsvraag. Tools4ever klanten gebruikten SSRPM met name voor password resets binnen Microsoft Active Directory en Entra ID omgevingen.
SSRPM is inmiddels meer dan 20 jaar oud, en daarmee is het onderhoud en uitbreiding complexer, duurder en tijdrovender. Bovendien kiezen organisaties tegenwoordig niet meer voor standalone password reset systemen, maar is deze functionaliteit standaard geïntegreerd binnen bestaande identity providers. Daarom doorlopen we voor SSRPM een End of Life (EOL) Proces, met de volgende tijdlijnen:
Fase | Datum | Betekenis |
End of Servicing | 31 december 2025 | Vanaf deze datum komen er geen nieuwe updates of functies meer beschikbaar voor SSRPM. Er is nog wel technische ondersteuning. |
End of Support | 31 december 2026 | Vanaf deze datum is er geen reguliere technische ondersteuning meer beschikbaar. Wel blijft er zo nodig beperkte ondersteuning mogelijk via Extended Support. |
End of Extended Support | Verwacht per 31 december 2028 | Vanaf deze datum is geen technische ondersteuning meer beschikbaar. |
Verdere details hierover vind je in het EOL-Proces.
Vervanging van SSRPM is Microsoft Entra self-service password reset (SSPR)
Self-service password reset (SSPR) functionaliteit is dus tegenwoordig standaard onderdeel van moderne identity providers. Omdat SSRPM met name is gebruikt binnen Microsoft AD en Entra ID omgevingen, adviseren we om SSRPM te vervangen door de Microsoft Entra SSPR functionaliteit. Onze partners kunnen je adviseren over deze overstap.