UMRA is end of life
Vanaf 31 december 2025 is UMRA uitgefaseerd bij Tools4ever. Dit betekent dat er geen nieuwe updates meer uitgevoerd gaan worden en de support op 31 december 2026 zal eindigen.
Alternatief: Als alternatief biedt Tools4ever het cloudgebaseerde HelloID.
UMRA: Identity & Access Management
User Management Resource Administrator (UMRA) was in 2004 onze eerste generatie identity management oplossing. De software is sinds die tijd uitgerold bij 400+ Nederlandse organisaties en 5.200+ wereldwijd. Het was daarmee een van de grootste successen in ons dienstenportfolio.
Inmiddels is UMRA ruim 20 jaar op de markt. Door technologische vooruitgang en veranderende eisen hebben we besloten om het product af te bouwen en ons nu volledig te richten op HelloID. Daarom doorlopen we voor UMRA een End of Life (EOL) Proces, met de volgende tijdlijnen:
Fase | Datum | Betekenis |
End of Servicing | 31 december 2025 | Vanaf deze datum komen er geen nieuwe updates of functies meer beschikbaar voor UMRA. Er is nog wel technische ondersteuning. |
End of Support | 31 december 2026 | Vanaf deze datum is er geen reguliere technische ondersteuning meer beschikbaar. Wel blijft er zo nodig beperkte ondersteuning mogelijk via Extended Support. |
End of Extended Support | Verwacht per 31 december 2028 | Vanaf deze datum is geen technische ondersteuning meer beschikbaar. |
Verdere details hierover vind je in het EOL-Proces.
Vervanging van UMRA is HelloID
HelloID is onze derde generatie identity & access management oplossing. Dit is een 100% cloudgebaseerde Identity as a Service (IDaaS) dienst.

Ervaar eenvoudig Identity & Access Management
Hoe werkt het traject om van UMRA naar HelloID te gaan?
De kern van het HelloID platform is de Provisioning module. Hiermee automatiseer je de verstrekking en het beheer van gebruikersaccounts en rechten, via configureerbare business rules. Voor de uitrol van die provisioning module hebben we een standaard projectaanpak, maar in het geval van een overgang van UMRA naar HelloID, voeren we eerst samen met de klant een impactanalyse uit. Hierbij worden de bestaande klantprocessen (in dienst, uitdienst, doorstroom etc.) en de al geïmplementeerde business logica geïnventariseerd. Aan de hand hiervan kunnen we een inschatting maken hoe we deze functionaliteit zo goed mogelijk kunnen onderbrengen in de HelloID Provisioning module.
Aan de hand van de uitkomst van deze impactanalyse plannen we de verdere provisioning uitrol. Die aanpak begint met een uitgebreide intake en bestaat verder uit een voorbereidingsfase van enkele dagdelen, en een implementatietraject van vier dagen. Tussen de implementatiedagen is steeds ruimte gelaten om eventuele actiepunten op te pakken. De laatste dag gaat het platform live. Vanaf dan is het platform operationeel en gekoppeld aan een bronsysteem – veelal de HR-applicatie – en een (of enkele) doelsystemen. Van daaruit kan naar wens de dienstverlening gaandeweg verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld door aanvullende systemen te koppelen.
Als bestaande UMRA-klant kun je uiteraard contact opnemen met je accountmanager om meer te weten over zo’n overgangstraject richting HelloID.