Weer even een korte case update, ik ben op dit moment bezig bij een gemeente met een koppeling tussen bovengenoemde systemen, waarbij UMRA als product wordt gebruikt om de koppelingen te realiseren.

  • PersonnelView (Pview) = leidend HR systeem, bevat alle medewerkers (ook extern/inhuur) met contractinformatie, in dienst datum, uit dienst datum en organisatie hierarchie (sector, afdeling en team).
  • Planon = facility management, gedeeltelijk ook bron-systeem
  • Corsa = document management, doel-systeem
  • ProTime = tijdsregistratie, doel-systeem
  • AD = doel-systeem
  • AFX (Chubb) = toegangspasbeheer, doel-systeem
Het is zeer belangrijk om bij een koppeling tussen deze systemen de functionele beheerders van elke applicatie in het proces te betrekken, er zijn tenslotte bepaalde criteria waaronder een koppeling functioneert en een beheerder moet weten wat er met zijn/haar systeem gebeurt.
 
De huidige status is dat Pview en AD niet volledig in sync zijn. In de afgelopen tijd zijn ook de externen en inhuurkrachten in Pview geregistreerd, maar de koppelingen zijn daar niet op afgestemd met als gevolg dat nagenoeg al deze accounts met de hand zijn aangemaakt en nu niet meer herkend worden door de koppeling. Dit betekent dat er eerst een handmatige opschoonactie moet worden doorgevoerd waarbij er bij een aantal accounts in AD de personeelscode uit Pview moet worden ondergebracht (employeeID) om zo weer beide systemen in sync te brengen.
 
De koppeling tussen Pview en AD bestaat uit 3 scenario's:
  • Aanmaken van het account zodra in Pview een medewerker in dienst komt met de juiste resources, zoals home-directory en mailbox
  • Update van naamgeving wanneer dit wijzigt
  • Disable van de gebruiker zodra deze uit dienst gaat