Ga voor de quick win in Identity Management!

Organisaties beginnen inmiddels de noodzaak voor een identity management oplossing in te zien. Dat wordt vooral gedreven door compliance en auditing eisen. Maar organisaties zijn erg huiverig voor het implementeren van een identity management oplossing. Waardoor komt dat?

Het antwoord is op die vraag eenvoudig. Een strategische identity management omgeving gaat in veel gevallen gepaard met een langdurig implementatietraject; meerdere consultants, projectleiders en allerlei administratieve en organisatorische handelingen die bij ieder IT-project komen kijken. En dan nog maar te zwijgen over het prijskaartje wat sommige leveranciers hanteren. Mijns inziens kan met een IDM project zeer snel en eenvoudig een eerste stap naar een complete identity management worden gezet.

In zo’n eerste stap kan bijvoorbeeld een koppeling tussen een HR-systeem met de Active Directory worden gerealiseerd. Eventuele functiewijzigingen en medewerkers die in of uit dienst treden binnen een organisatie kunnen geheel of automatische gesynchroniseerd worden in de Active Directory. Een eerste stap kan er voor zorgen dat user account direct aangemaakt zijn en het basis account (bijvoorbeeld Exchange en Office) direct beschikbaar is voor de medewerker. Resultaat, een significante reductie van de doorlooptijd en een verhoogde productiviteit van medewerkers.
En de eerste stap naar een strategische identity management omgeving is daarmee gezet. Al binnen enkele weken. Die omgeving kunt u vervolgens verder gefaseerd uitbouwen met bijvoorbeeld workflow management, RBAC of auditing.

Uit ervaring weet ik dat 20 procent van de effort 80 procent van het resultaat oplevert. Mijn advies is dus “schrap de poespas en ga voor de quick win. ”

Lees meer over de mogelijkheden van Identity Management op: complexiteit beheer user accounts medewerker in een organisatie

Geschreven door:

Tjeerd Seinen

Tjeerd Seinen is Identity Management Expert & co-founder van Tools4ever. Hij beschikt over zowel een technische als commerciële achtergrond en is daardoor in staat om kansen in de markt om te zetten in functionaliteiten voor producten en consultancy diensten.
Terug