Het spoor van je digitale voetdruk

Het spoor van je digitale voetdruk

Door: Teun Beumer

Je digitale voetafdruk. Een term die je wellicht vaak hebt gehoord, maar waarvan je niet precies weet wat het betekent of waarom het goed is om hier meer over te weten. Je digitale voetafdruk bestaat uit alle informatie die je achterlaat online. Dit betreft de websites die je bezoekt, wat je bewust post of ‘liked’ op sociale media, de apps op je mobiel, je abonnement op een digitaal magazine, een online review dat je achterlaat, zélfs wat je koopt online, het wordt allemaal opgeslagen in jouw digitale voetafdruk.

Dit klinkt alsof je privacy serieus in het geding is. En dat kan ook zo zijn, maar er komt iets meer bij kijken. Je digitale voetafdruk wordt namelijk op meerdere manieren samengesteld. Niet alleen de welbekende cookies, maar ook fingerprinting of tracking beacons zijn manieren om jouw persoonlijke informatie te vergaren. Naast dat het misschien verkeerd voelt kan deze tracking wel degelijk ook voordelen opleveren.

De populairste tracking methodes

Cookies

Cookies zijn kleine bestanden die in jouw browser worden opgeslagen en waarmee websites die je bezoekt, jou kunnen identificeren. Websites gebruiken cookies bijvoorbeeld om aangepaste instellingen, voorkeuren en/of inloggegevens op te slaan.

“Je kunt cookies zien als een soort festivalbandje. Door het festivalbandje herkent de beveiliging dat je al eens binnen bent geweest wanneer je je weer meldt bij de ingang.”

Door het accepteren van ‘alle cookies’ geef jij websites toestemming om zowel essentiële als tracking cookies te plaatsen. ­­­Door dit te doen, vergroot jij met één klik jouw digitale voetafdruk. Ondanks dat het accepteren van alle cookies ook zorgt voor een optimale websitebeleving (en je dus niet telkens opnieuw hoeft in te loggen), zorgen cookies er ook voor dat jouw persoonlijke data wijder verspreid wordt.

Fingerprinting

Waar cookies welbekend zijn is deze methode van tracking dat aanzienlijk minder. Fingerprinting is het identificeren van gebruikers op basis van je hardware, software, add-ons en/of je browservoorkeuren. Je leest het goed, het lettertype dat je hebt geïnstalleerd of je puike dark mode dragen allemaal bij aan jouw digitale voetafdruk. In feite zorgt fingerprinting ervoor dat websites die je data willen exploiteren niet afhankelijk zijn van cookies om jou te identificeren als unieke gebruiker.

 

Ben jij benieuwd naar jouw fingerprint? Check hem dan op deze site.

Webbakens (tracking beacons)

Een derde manier waarop je getraceerd wordt, is door ‘tracking beacons’. Dit zijn pixels die dezelfde kleur hebben als hun achtergrond of doorzichtig zijn. Wanneer jij een webpagina of email opent, wordt deze pixel geladen vanaf een externe webpagina. Op deze manier kan het bedrijf het aantal keer openen van een webpagina of email vaststellen, en dit verschaft de betreffende instantie data over hoe succesvol hun website of email is, maar ook over welke e-mails en websites jij interessant vindt.

Is tracking een probleem?

Volgens een onderzoek van Ghostery houdt 79% van de websites wereldwijd jouw gegevens bij. De websites met de grootste tracking netwerken zijn sociale-mediasites en zoekmachines zoals Google en Facebook. Dit is niet gek, er is namelijk veel geld te verdienen met tracking. Als bedrijf is het namelijk uitermate waardevol om je product of dienst te kunnen tonen aan mensen die er ook echt geïnteresseerd in zijn. Als je iemands digitale voetafdruk weet, kun je nagaan wat diegene interessant vindt. Daarom dat jouw digitale voetafdruk veel geld waard is.

Dit betekent ook dat de sites waar jij gratis gebruik van maakt kunnen bestaan dankzij de digitale voetafdrukken van hun bezoekers. Daarnaast maakt jouw digitale voetafdruk de advertenties die je te zien krijgt relevant. Want eerlijk is eerlijk, je ziet liever dat de laptop waar je in geïnteresseerd bent in de aanbieding is dan dat een Braziliaans merk kauwgom een nieuw smaakje heeft. Het is dus belangrijk om te beseffen dat de medaille twee kanten heeft. Tracking is dus niet per se een probleem, maar dit kan het wel zijn, denk hierbij aan gokverslaafden die vanwege hun digitale voetafdruk eerder advertenties te zien krijgen van goksites. Het recht op privacy staat in de grondwet, en om je te helpen met het bewust omgaan met jouw digitale voetafdruk, en dus met je privacy, geven we je hieronder een aantal tips.

Tips over omgaan met je digitale voetafdruk

De meest voor de hand liggende mogelijkheid om je digitale voetafdruk te verkleinen is het inschakelen van de ‘do not trackfunctie’. De meeste grote internetbrowsers bieden een vorm van anonimiseren aan, waarbij je alleen een verzoek stuurt naar de sites die je bezoekt om jouw informatie niet te traceren. Hoewel het inschakelen van deze instelling je in sommige gevallen voldoende kan beschermen, is dit niet altijd effectief.

Momenteel zijn websites niet verplicht om gehoor te geven aan deze verzoeken, waardoor ze jouw gedrag toch gewoon kunnen volgen. De ‘do not track’-optie is een goed begin om tracking te blokkeren, maar websites zullen niet altijd aan je verzoek voldoen.

Gebruik een VPN

VPN staat voor ‘Virtual Private Network’. VPN’s houden het browsen privé door de netwerkverbinding om te leiden via een ander virtueel netwerk op een andere locatie. Het gebruik van een VPN voorkomt dat websites jouw echte IP-adres of werkelijke geografische locatie verzamelen. Echter, er is een grote misvatting dat je met een VPN kunt doen wat je wilt op internet en anoniem kunt zijn. Dat is niet het geval. Het helpt je online privacy & veiligheid toenemen, maar je zult altijd in bepaalde mate traceerbaar zijn.

Blokkeren van JavaScript

Om te kunnen tracken, is het nodig om JavaScript toe te staan. Als je dit uitzet dan kunnen websites je ook niet meer tracken. Addertje onder het gras is wel dat als je JavaScript blokkeert dat dan de meeste sites crashen en je ze dus ook niet kan bezoeken. Als je NoScript Security Suite gebruikt dan wordt JavaScript en andere potentieel schadelijke inhoud alleen uitgevoerd door websites die jij als vertrouwd hebt gemarkeerd. Dit is gratis software die extra bescherming biedt voor Firefox, Chrome, Edge, Brave en andere webbrowsers.

Add-ons voor browsers ter bevordering van jouw privacy

Door het gebruik van Ghostery kun je onder andere Google-gerelateerde advertentiediensten zoals Google Analytics, Tag Manager, DoubleClick, AdServices en Syndication blokkeren, zodat zij jou niet kunnen traceren. Daarnaast zou je ook uBlock Origin kunnen gebruiken, deze tool blokkeert ook zichtbare advertenties op webpagina’s zelf.

Afsluitend

Hopelijk heeft deze blog je iets meer informatie gegeven over het bewust omgaan en beheren van je digitale voetafdruk. Het spoor van informatie dat je achterlaat online is niet niks en er zijn partijen die er hun voordeel mee willen doen. Dit gaat in het minst erge geval om een aankoop die je anders niet had gedaan. Maar dit kan ook gaan over gevoeligere privé-informatie die wordt gestolen of verkocht. Toch maakt je digitale voetafdruk het ook mogelijk dat veel van je favoriete sites gratis zijn of dat jij op de hoogte bent van die aanbieding waar je al een tijdje op wacht. Zolang je bewust met je internet-privacy omgaat zijn er wel degelijk voordelen!

Wil je meer kennis opdoen binnen de software branche? Kijk dan op onze vacaturesite voor alle openstaande functies.

Teun Beumer

Geschreven door:
Teun Beumer

Teun is recruiter bij Tools4ever. Hij legt contact met potentiële nieuwe medewerkers en vertelt graag aan hen hoe leuk het is om bij Tools4ever te werken.

Anderen bekeken ook

Waarom heb je een IAM-oplossing nodig?

Waarom heb je een IAM-oplossing nodig?

29 augustus 2022

Single Sign-On, efficiëntie versus security

Single Sign-On, efficiëntie versus security

10 maart 2020

Drie tips om veilig om te gaan met uw data en applicaties

Drie tips om veilig om te gaan met uw data en applicaties

09 maart 2020