Automatisch lesgroepen aanmaken in Google Classroom met vernieuwde Google Apps koppeling

Tools4ever, de marktleider op het gebied van Identity Governance & Administration (IGA), heeft de applicatiekoppeling met Google Apps verder uitgebreid. Tools4ever ondersteunt nu ook Google Classroom. Daardoor is het mogelijk om op basis van broninformatie (bijvoorbeeld afkomstig uit HR-systeem of schoolinformatiesysteem) automatisch lesgroepen in Google Classroom aan te maken, leerlingen toe te voegen en af te nemen. Vervolgens kan aan deze lesgroep een docent worden toegevoegd als beheerder van de groep. Naast de functionaliteit biedt de Google Apps koppeling diverse mogelijkheden om gebruikersaccounts in Google Apps automatisch en volledig te beheren.

Ten behoeve van downstream provisioning (beheren van user account in diverse bedrijfsapplicaties) heeft Tools4ever koppelingen ontwikkeld met diverse bedrijfsapplicaties, waaronder helpdesksystemen, e-mailsystemen, ERP- en ECM-systemen, zorgsystemen en diverse onderwijssystemen. De koppeling met Google Apps bestaat enkele jaren en legde zich tot dusver toe op het beheren van gebruikersaccounts in Google Apps. De Identity Management oplossing van Tools4ever, IAM, kan automatisch op basis van broninformatie user accounts in Google Apps aanmaken, wijzigen en verwijderen. Daarnaast kan IAM een wachtwoord reset op user accounts uitvoeren en attributen aan accounts toevoegen.

Naast het beheren van user accounts in Google Apps kan IAM groepen/distributielijsten aanmaken en er gebruikers aan toevoegen. Deze functionaliteit wordt voornamelijk in het onderwijs toegepast, waarbij klassen of lesgroepen worden aangemaakt. Sinds kort is het mogelijk dat IAM ook automatisch de mogelijke Google Apps rechten toevoegt aan groepen.

Google Classroom

Google Classroom is onderdeel van de Google Apps for Education Suite. Met Google Classroom kunnen docenten makkelijker opdrachten organiseren en verspreiden. Ook is het mogelijk om leerlingen van feedback te voorzien. Alles werkt simpel, snel en makkelijk en door de inzet van Classroom hebben docenten meer tijd om les te geven en ook voor studenten wordt het leerproces beter.

Meer informatie over downstream provisioning en de applicatiekoppelingen.