IT als primaire arbeidsvoorwaarde

IT als primaire arbeidsvoorwaarde

Door: Michael Uenk

Als nieuwe medewerker wil je graag direct aan de slag kunnen bij je nieuwe werkgever. Vaak blijkt dat niet mogelijk, doordat je resources mist, bijvoorbeeld een telefoon, of geen toegang hebt tot de juiste applicaties. Het gat tussen de IT-afdeling en HR is te groot. Hierdoor weet IT niet op tijd wat er nodig is voor een medewerker. Dit kan opgelost worden door de afdelingen direct naast elkaar te zetten binnen de organisatie of de technologie te verbeteren. HR en IT moeten zorgen voor een geoptimaliseerde werkproces.

Eerste dag
Een nieuwe medewerker wil zo snel mogelijk productief zijn. Dit kan de IT-afdeling alleen voor elkaar krijgen wanneer HR de juiste informatie aanlevert. HR weet welke resources nodig zijn voor het uitvoeren van de functie. Door een (semi-)automatische koppeling te maken tussen het HR-systeem en de Active Directory wordt dit proces versoepeld. HR voert een nieuwe medewerker in. Vervolgens kunnen via scenario’s die vooraf zijn vastgelegd de vervolgstappen automatisch worden uitgevoerd in de Active Directory. Het user account voor de nieuwe medewerker wordt direct aangemaakt en de nieuwe medewerker loopt geen vertraging op tijdens de eerste werkdag.

Self service
Aanvullende resources, bijvoorbeeld toegang tot duurdere applicaties, kunnen eenvoudig door medewerkers zelf aangevraagd worden via een self service portaal. Met eenvoudige webformulieren vraagt een medewerker toegang tot bijvoorbeeld een netwerkschijf of een applicatie. Aanvragen via dit self service portaal kunnen direct verwerkt worden. Wanneer gewenst is het ook mogelijk dat er een tussenstap plaatsvindt, zoals goedkeuring van de manager.

Single Sign On
Naast dat een medewerker vaak niet direct volledig aan de slag kan op de eerste werkdag, moeten ze ook complexe wachtwoorden onthouden en een aantal keer per dag opnieuw inloggen. Dit geldt als grote frustratie bij medewerkers. Dit probleem is eenvoudig op te lossen met Single Sign On. SSO zorgt ervoor dat een medewerker eenmalig hoeft in te loggen met het AD account. Hierna hebben zij toegang tot alle applicaties waar zij geautoriseerd voor zijn zonder dat zij opnieuw gebruikersnamen en wachtwoorden hoeven in te vullen.

Geschreven door:
Michael Uenk

Michael Uenk is werkzaam als account manager bij Tools4ever voor de non-profit sector (educatie, gemeente en zorg). Michael is sterk in het omzetten van organisatorische uitdagingen naar technische oplossingen.

Anderen bekeken ook

Voorkom fraude met cijfers en absentie eenvoudig

Voorkom fraude met cijfers en absentie eenvoudig

10 december 2014

3 tips voor het inrichten en onderhouden van een ELO

3 tips voor het inrichten en onderhouden van een ELO

06 augustus 2014

Het loginproces en Het Nieuwe Werken

Het loginproces en Het Nieuwe Werken

16 juli 2014

Tijdelijk autorisaties overdragen

Tijdelijk autorisaties overdragen

04 juni 2014

Kantoorautomatisering uitbesteden of intern oplossen?

Kantoorautomatisering uitbesteden of intern oplossen?

28 mei 2014