Tools4ever jubileumreis naar IJsland

Door: Esmée van de Riet

Het 20-jarig bestaan van Tools4ever ligt alweer bijna drie jaar achter ons. Lange tijd stonden coronarestricties het vieren van ons jubileum echter in de weg. Op 20 januari van dit jaar stonden eindelijk alle seinen op groen en konden we met een onvergetelijke driedaagse reis naar het magische IJsland alsnog ons 20-jarig jubileum vieren! IJsland associeer je alleen door de naam al snel met ijselijke kou. Dat ligt echter iets genuanceerder: in januari verschilt de temperatuur doorgaans niet veel met die in Nederland. Het weer kan het er echter wel degelijk flink spoken. IJsregens, sneeuwstormen en harde wind; het is allemaal mogelijk in IJsland. En dat hebben we geweten!

Het vertrek

Om acht uur ’s ochtends vliegen betekent ongeveer drie uur eerder verzamelen op Schiphol. Ongewoon vroeg uit de veren dus voor onze 67 collega’s en – indien van toepassing – hun partner. Dat leverde gelukkig voor niemand problemen op; met in totaal 109 mensen vertrokken we op 20 januari op tijd met het vliegtuig naar IJsland.

Vanaf de luchthaven brachten twee bussen ons naar onze verblijfplaats voor de komende dagen: het Marina Hotel. Dit prachtige, moderne viersterrenhotel bevindt zich in het centrum van de IJslandse hoofdstad Reykjavik, in de hippe havenwijk 101. Daar lieten we onze bagage achter om een korte wandeling te maken onder begeleiding van twee gidsen naar restaurant Höfnin voor de welkomstlunch. Het restaurant was exclusief gereserveerd voor onze groep en serveerde een heerlijke 2 gangenlunch.

Na de lunch op pad

Na de lunch splitsen we onze groep in drieën: twee groepen reisden af naar de welbekende Blue Lagoon, terwijl de derde groep zijn tijd vrij kon besteden. Het splitsen van de groepen was noodzakelijk; de complete groep was veel te groot voor een gelijktijdig bezoek. De Blue Lagoon is één van de bestemmingen op IJsland die je gezien moét hebben en zoals IJslanders het zelf omschrijven: één van de 25 wonderen van de wereld. De Blue Lagoon is een natuurlijk bad in een prachtig landschap, met water dat uit gaten komt die tot wel 2.000 meter diep gaan. Het wordt hierdoor ook wel een geothermisch bad genoemd. Met een temperatuur van 39 graden Celsius is het water opvallend warm en kent een melkachtige kleur.
Blue Lagoon Jubileumreis IJsland
’s Avonds dineerden alle aanwezigen bij restaurant Kopar. Onder leiding van een gids wandelden we van het hotel naar het geheel voor ons gereserveerde restaurant. In IJsland is het gebruikelijk dat het voorgerecht uit een soep bestaat, het hoofdgerecht vaak vis of lam bevat en het nagerecht heerlijk zoet is. Na het diner stond nog een laatste activiteit op de agenda: een boottocht voor het bekijken van het Noorderlicht. Helaas kon deze boottocht niet doorgaan door het regenachtige weer in combinatie met de harde wind. De aanwezigen hadden hierdoor extra vrije tijd tot hun beschikking en konden bijvoorbeeld nog even de stad ingaan.

Dag 2: Superjeeps en sneeuwscooters

Na de nachtrust – voor de één wat korter dan voor de ander – en het ontbijt was het tijd voor de eerste activiteiten van de tweede dag: een roadtrip door de ongerepte natuur van IJsland met Superjeeps, gevolgd door een tocht per sneeuwscooter.

Geiser jubileumreis IJsland

De Superjeeps zijn – zoals de naam al doet vermoeden – enorme gevaartes. Je kunt de voertuigen zien als een kruising tussen een jeep en een bus. Ze beschikken over het robuuste uiterlijk van een jeep en bieden plaats aan tot wel 10 personen. In totaal stonden 10 Superjeeps tot onze beschikking voor onze roadtrip naar het Thingvellir National Park. In dit fantastische natuurgebied valt bijna continu je mond open van verbazing over het spectaculaire landschap. De route voerde onder andere langs een van de bekendste highlights van IJsland: de Geysir Hot Springs. Deze geiser spuit om de 5 tot 10 minuten kokend water vanuit de grond tot wel twintig meter de lucht in. Erg indrukwekkend om te zien en een grote uitdaging om dit goed op beeld te krijgen.
Groep sneeuwscootertocht jubileum IJsland

Enerverende offroad ervaringen

Na de lunch bij restaurant Geysir Glima vervolgden we onze roadtrip naar het Mountaineers Geldingafell Basecamp. Dit gedeelte van de tocht ging over ruig terrein en was een enerverende offroad ervaring. Na te zijn bijgekomen tijdens de pauze was het tijd voor het volgende unieke programmaonderdeel: een sneeuwscootertocht. 52 sneeuwscooters stonden voor ons klaar, waarmee per twee personen één sneeuwscooter beschikbaar was. We legden een prachtige tocht af door de gletsers van IJsland, met een ondergaande zon in de bergen. Halverwege de tour was er een moment voor het wisselen van bestuurder, zodat iedereen die dat wilde de kans kreeg om zelf te rijden.

Offroad jeep jubileumreis IJsland

Na de prachtige sneeuwscootertocht was het tijd voor vertrek met de Superjeeps. Op de planning stond een bezoek aan een waterval. Door vertraging op weg naar zowel de Superjeeps als de waterval is dit onderdeel helaas vervallen. De terugweg was ditmaal zelfs zo ruig dat één van de superjeep bijna kantelde en vast kwam te zitten. Een klein deel van de groep kon de prachtige waterval wel bekijken, aangezien zij niet hebben deelgenomen aan de sneeuwscootertocht.

We aten ’s avonds in een speciaal voor ons gereserveerde privéruimte in restaurant Bryggjan. Het gaat om een mooie oude bierbrouwerij, waar je heerlijk kan genieten van een bierproeverij en een 3-gangendiner. Tijdens het diner hield algemeen directeur van Tools4ever Jacques Vriens een leuke toespraak over onder meer het ontstaan van Tools4ever en de ontwikkeling van de organisatie tot zijn huidige succes.

Dag 3: optimaal genieten van onze laatste dag in IJsland

Na het ontbijt gingen we van start met de activiteiten op alweer de laatste dag van ons verblijf in IJsland. Zoals gezegd kan het weer in IJsland flink spoken, wat ook op deze derde dag bleek. We zaten midden in een sneeuwstorm, waardoor alle wegen van en naar Reykjavik waren afgesloten. De geplande activiteiten van de derde dag konden hierdoor helaas niet doorgaan; reizen met de bussen was simpelweg te gevaarlijk. Als alternatief gaven de reisgidsen ons een aantal leuke tips voor activiteiten in het centrum van Reykjavik. Denk hierbij aan het IJslandse Museum Perlan, de FlyOver Iceland en andere mooie bezienswaardigheden in de IJslandse hoofdstad. Op weg hierheen trotseerden we de ruige weersomstandigheden. Door de harde wind was op de grond blijven staan af en toe een uitdaging en door de sneeuwval zag je geen hand voor ogen.

Reykjavik jubileumreis IJsland

Helaas, het zit erop

Na deze enerverende middag was het helaas tijd voor vertrek. De sneeuwstorm was gelukkig weer afgezwakt, waardoor we met twee touringcars naar de luchthaven konden reizen. Eenmaal op het vliegveld was de spanning van afgelopen dagen echter nog niet voorbij; door de sneeuwstorm waren alle vluchten van de ochtend geannuleerd en waren er veel reizigers op het vliegveld gestrand. De geannuleerde vluchten moesten ingehaald worden, waardoor wij een stuk later dan gepland vertrokken. Vervelend, maar zeker geen groot probleem; iedereen was al lang blij dat onze vlucht niet geannuleerd was. Eenmaal in de lucht spraken we na over alle avonturen die we gezamenlijk beleefd hebben. Aan het begin van de nacht landden we op Schiphol en kon iedereen met moe maar voldaan gevoel naar huis.

Na de viering van deze prachtige mijlpaal zetten wij ons ook de komende jaren in voor het optimaal ondersteunen van onze klanten met behulp van onze oplossingen voor IAM en IGA. De ervaring die wij in de afgelopen twintig jaar hebben opgedaan zetten wij hierbij uiteraard in, zodat we klanten optimaal ondersteunen.

Wil je ook onderdeel worden van Tools4ever? Neem dan via de volgende link een kijkje naar onze actuele vacatures.

Esmée van de Riet

Geschreven door:

Esmée is marketing medewerker bij Tools4ever. Zij voert een breed takenpakket uit wat betreft de marketing activiteiten. Van het coördineren van trainingen tot het bijhouden van alle social media kanalen.