HelloID bestaat 9 jaar

HelloID bestaat 9 jaar

Door: Maikel Baars

HelloID viert vandaag zijn 9e verjaardag en ter ere daarvan werpen we een blik op de afgelopen periode. Laten we even teruggaan naar bijna 10 jaar geleden. Een tijd waarin de IT-wereld nog sterk gericht was op on-premise oplossingen. Cloud-technologieën waren opkomend, maar nog niet wijdverspreid. En ‘cloud-gebaseerd’ was meer een veelbelovende visie dan de norm. Toegangsbeheer tot cloudapplicaties was een uitdaging, en gebruikers- en autorisatiebeheer was vooral erg complex.

Het begon dan ook met een grensverleggend idee: Identity en Access Management (IAM) standaardiseren en vereenvoudigen. Een oplossing creëren die niet alleen flexibel en, uiteraard veilig zou zijn, maar ook intuïtief en gebruiksvriendelijk is. Waarbij onze klanten niet afhankelijk zouden zijn van onze eigen consultants, maar ook zelf aan de knoppen zouden kunnen zitten. Met een destijds klein, toegewijd team zijn we aan deze missie begonnen. Dit was het begin van HelloID.

Het team is in sinds die tijd fors gegroeid, maar liefst 28 ontwikkelaars werken dag in, dag uit aan de doorontwikkeling van HelloID. Gedurende de jaren is HelloID voortdurend uitgebreid en verbeterd. En elke nieuwe feature en update brengt ons dichter bij ons doel. Nu, bijna 10 jaar later, is HelloID een volwassen cloud IAM platform met drie modules: Provisioning, Service Automation en Access Management. Het wordt momenteel gebruikt door bijna 900 klanten en bedient meer dan 1,6 miljoen gebruikers. Maar onze reis gaat door, dit jaar staat er een belangrijke uitbreiding gepland, waarover we zeer binnenkort meer details zullen onthullen.

Wat was er nieuw in 2023

Afgelopen jaar introduceerden we in HelloID onder andere de volgende nieuwe functies:

  • PowerShell V2 connectoren: Deze geavanceerde connectoren verbeteren de flexibiliteit en gebruikerservaring van de koppelingen.
  • Uitgebreide GitHub Integratie: Deze verbetering maakt het eenvoudiger om connectoren en taken te importeren.
  • Conditionele notificaties: Een slimme manier om gerichter informatie te ontvangen die echt relevant is.
  • Veelzijdig notificatiesysteem: We gaan verder dan e-mail en bieden diverse communicatiekanalen (zoals SMS en TOPdesk) voor notificaties.

 

Infographic

Infographic HelloID: het jaar 2023 in cijfers

Groei en ontwikkeling

HelloID heeft een flinke groei doorgemaakt. We groeiden tot bijna 900 klanten wereldwijd en zagen een toename van 33% in het aantal gebruikers. In Nederland hebben we ruim 546 klanten die dagelijks vertrouwen op HelloID. Daarbij is het aantal gecertificeerde consultants met 34% toegenomen, te danken aan de nauwe samenwerkingen met onze gewaardeerde partners.

Deze groei is niet alleen zichtbaar in cijfers, maar ook in de succesverhalen.

Gemeente Amsterdam

Zo hebben we samen met Sogeti bij de Gemeente Amsterdam onze moderne HelloID Provisioning oplossing geïmplementeerd. Dit heeft geleid tot een transparanter en efficiënter beheer, volledig compliant en gemakkelijk auditeerbaar. De automatisering van gebruikersaccounts en autorisaties, aangedreven door HR-data, zorgt ervoor dat de gemeente nu op een efficiënte wijze de dienstverlening naar burgers en bedrijven kan verbeteren.

Lees de volledige casestudy van Gemeente Amsterdam

TriviumMeulenbeltZorg

Ook TriviumMeulenbeltZorg heeft ervaren hoe HelloID hun zorgverlening heeft getransformeerd. Door de volledige inzet van onze IAM-software is het beheer van duizenden jaarlijkse wijzigingen omtrent identiteiten en toegangsrechten aanzienlijk vereenvoudigd en de beveiliging verstevigd. De mogelijkheid voor TMZ om zelfstandig aanpassingen door te voeren draagt eraan bij dat hun eigen IT-team de IAM-processen snel kan bijsturen, afhankelijk van organisatorische veranderingen.

Lees de volledige casestudy van TriviumMeulenbeltZorg

Samenwerken is key

Onze partnerfamilie groeit, en dat betekent meer expertise en meer keuzes voor jou. Dit jaar hebben we onze samenwerkingen verder uitgebreid, wat resulteerde in een toename van implementaties en een breder scala aan (managed) IAM diensten en ondersteuning voor onze klanten. Deze samenwerkingsinspanningen versterken onze missie om onze klanten minder afhankelijk te maken van onze eigen consultants, en het niveau van de algehele dienstverlening rondom HelloID te versterken.

De cijfers

User Provisioning

Provisioning: Automatisering die tijd teruggeeft

HelloID heeft vorig jaar flink doorgewerkt. Middels onze geautomatiseerde Provisioning module zijn er meer dan 18 miljoen accounts aangemaakt. En ruim 1,15 miljoen zijn er ook weer netjes afgevoerd. In totaal heeft HelloID in 2023 maar liefst 181 miljoen acties uitgevoerd, oftewel het toekennen of ontnemen van accounts of permissies. Door deze processen te automatiseren heeft HelloID organisaties honderdduizenden uren bespaard. Tijd die nu besteed kan worden aan interessantere taken.

Service Automation

Service Automation: Stroomlijnen van aanvragen

We hebben het afgelopen jaar een boost gezien in serviceafhandeling via HelloID Service Automation. We zagen 95.000 aanvragen binnenkomen van managers en medewerkers. Plus nog eens ruim 200.000 van helpdeskmedewerkers. Daarbij hebben we evenveel audit trails vastgelegd zodat van elke aanvraag en goedkeuring precies terug te zien is hoe dit proces verlopen is. En met 14.000 teruggegeven producten hebben we tevens een hoop opstapeling van rechten weten te voorkomen.

Access Management

Access Management: Veilige en eenvoudige toegang

Onze Access Management module heeft eveneens een ongekende activiteit gezien met 270 miljoen portaal logins. Daarnaast beheren we nu de toegang tot bijna 4.000 applicaties waarop het indrukwekkende aantal van 313 miljoen applicatie vlotte en veilige logins bereikt is.

Leren = groeien

We blijven gratis HelloID trainingen geven, omdat we geloven dat kennis macht is. De trainingen die we aanbieden richten zich op het verstrekken van de kennis die gebruikers nodig hebben om HelloID optimaal te benutten. En met de badges die we uitdelen, kunnen de deelnemers laten zien dat zij echte HelloID-helden zijn. Dit jaar zullen we bovendien ons aanbod aan trainingen verder uitbreiden om ook meer basiskennis omtrent Identity & Access Management door te kunnen geven. Maar hierover eveneens later meer!

Laten we praten

Nieuwsgierig? Klaar voor een demo? Neem dan contact met ons op. We laten je graag zien hoe HelloID jouw organisatie aantoonbaar veiliger en productiever kan maken.

Maikel Baars

Geschreven door:
Maikel Baars

Als Account Manager heeft Maikel Baars sinds 2015 klanten succesvol ondersteund bij het bereiken van hun doelstellingen en heeft hij hen geadviseerd bij eventuele uitdagingen op het gebied van Identity and Access Management (IAM). Maikel studeerde Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam en behaalde zijn MBA bij Nyenrode. Tegenwoordig is hij als Marketing Manager verantwoordelijk voor alle marketinguitingen van Tools4ever Nederland. Om deze rol optimaal te vervullen, beschikt Maikel over  kennis van het vereenvoudigen van het authenticatieproces en het effectief beheren van autorisatiegegevens.