Luisteren, leren en leveren met impactanalyses

Luisteren, leren en leveren met impactanalyses

Door: Jerry Breek

Als je al bekend bent met onze eerdere generaties Identity & Access Management (IAM) oplossingen zoals UMRA en IAM, weet je dat flexibiliteit bij ons hoog in het vaandel staat. We streven er altijd naar om onze oplossingen naadloos aan te laten sluiten op de wensen en omgeving van de klant. Vroeger deden we dat met op maat gemaakte scripts, maar tijden veranderen en technologie ook. Dat is waar HelloID om de hoek komt kijken. Deze cloudgebaseerde IAM-oplossing is op zo veel manieren verder dan zijn voorgangers dat een vergelijking bijna oneerlijk voelt. Toch kon om bovenstaande reden niet elke klant direct overstappen, zonder in te leveren op functionaliteit. In een standaard cloudoplossing als HelloID is het belangrijk om deze aanpassingen te kunnen realiseren via gebruiksvriendelijke interfaces. Dankzij gedegen impactanalyses, die ons een scherp beeld geven van de unieke behoeften en uitdagingen, hebben we de benodigde functionaliteiten in kaart gebracht. Het doel? De eerdere mogelijkheden die via maatwerk werden gerealiseerd terugbrengen in HelloID. Zo maken we de overstap niet alleen soepeler, maar ook veel intuïtiever.

Resultaten impactanalyses

We zijn trots om te delen dat ruim driekwart van onze klanten al succesvol de switch naar HelloID heeft gemaakt. Bovendien hebben we tal van nieuwe organisaties mogen verwelkomen die HelloID hebben omarmd. Maar ons werk is nog niet klaar; we willen iedereen de kans geven om over te stappen. Daarom hebben we diepgaande impactanalyses uitgevoerd om de voornaamste obstakels voor onze bestaande UMRA en IAM klanten in kaart te brengen. Het resultaat? Twaalf specifieke punten van aandacht. En hier komt het goede nieuws: het merendeel daarvan is al aangepakt in onze maandelijkse updates. Dat vonden we wel wat aandacht waard!

Eerder opgeloste punten

Vorig jaar hebben we al een grote slag geslagen met persoonsaggregatie als belangrijkste onderdeel. We hebben de klanten waar dit op van toepassing was allemaal individueel geïnformeerd, maar benoemen graag nog eens de belangrijkste punten.

Persoonsaggregatie

HelloID kan dubbele identiteiten binnen en over verschillende bronsystemen heen via een geavanceerd algoritme herkennen en samenvoegen tot één unieke persoon. Zo krijgen zij slechts één account, maar wel met alle autorisaties behorend bij al hun contractregels.

Combineren attributen groepen

Contractattributen konden al gebruikt worden voor de automatische aanmaak en toekenning van groepen middels dynamische permissies. Er was echter ook behoefte aan om meerdere van deze attributen te combineren, zoals bijvoorbeeld het gebruik van de afdelings- én functienamen voor AD groepen.

Pre on/offboarding notificaties

Deze functionaliteit maakt het mogelijk om notificaties in te stellen vóór een ‘onboarding’ of ‘offboarding’ event. Zo kan bijvoorbeeld twee weken voor uitdiensttreding de manager en medewerker worden bericht over het verlopen van een contract.

Delete notificaties

Het is mogelijk om een notificatie in te stellen op basis van een ‘account delete’ event. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld een servicedesk te notificeren dat een account is verwijderd en er nog eventuele handmatige acties benodigd zijn.

Recent uitgerolde functionaliteiten

Onlangs hebben we wederom enkele belangrijke functionaliteiten uitgebracht die uit onze impactanalyses naar voren waren gekomen. We zijn blij te kunnen delen dat we daarmee wederom een aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt in het uitrollen van door klanten gesuggereerde verbeteringen.

Acties na Active Directory-events

Eén van de nieuwe functionaliteiten is de mogelijkheid om acties te koppelen aan Active Directory-events. Hierdoor kan je nu bijvoorbeeld eenvoudig velden bijwerken na het uitschakelen van een account of een ‘out of office’ bericht instellen bij uitdiensttreding.

Persoons- en contractattributen in notificaties

Daarnaast hebben we nu de mogelijkheid geïntegreerd om alle persoons- en contractattributen te gebruiken in notificaties. Dit geeft je de mogelijkheid om nog gerichter en relevanter te communiceren, precies afgestemd op de betreffende persoon of situatie.

Meerdere notificatiesystemen

We hebben ook onze notificatiesystemen uitgebreid. Voorheen was het alleen mogelijk om notificaties via e-mail te versturen, maar we ondersteunen nu ook connectoren voor notificaties. Hierdoor is het nu mogelijk om notificaties rechtstreeks naar systemen zoals TOPdesk of Slack te sturen, of zelfs via diensten zoals Twilio om berichten via SMS of WhatsApp te verzenden.

Continu verbeteren met HelloID

De bovengenoemde functionaliteiten zijn natuurlijk slechts het topje van de ijsberg als het gaat om onze doorlopende vernieuwingen. Onze ontwikkelafdeling is onophoudelijk gefocust op verbetering van het HelloID platform. Met iedere maandelijkse release van HelloID introduceren we nieuwe mogelijkheden die voortkomen uit zowel onze visie als de waardevolle feedback van onze klanten. De impactanalyses zijn hierbij één van de middelen om de behoeften en uitdagingen van onze klanten te vertalen naar features in HelloID, maar via het feedbackportaal kan je ook op eigen initiatief feedback inschieten en ideëen uitwisselen met onze productowners.

Feedback portaal

De openbare roadmap geeft op zijn beurt een gedetailleerd overzicht van de functies waaraan we de komende maanden werken en wat we al hebben uitgerold. Met onze mijlpaalplanning krijg je daarnaast een globaal beeld van de koers die we varen, en de grotere items die veelal in delen worden uitgerold.

Roadmap Milestones

Jouw volgende stappen met HelloID

Als je je afvraagt of een overstap naar HelloID voor jou nu het juiste moment is, aarzel dan niet om contact op te nemen voor een kosteloze impactanalyse. Samen zorgen we ervoor dat HelloID naadloos aansluit bij jouw organisatie. Dus, klaar voor de volgende stap in Identity & Access Management? We horen graag van je!

Jerry Breek

Geschreven door:
Jerry Breek

Ontmoet Jerry, een veelzijdige Implementatieconsultant bij Tools4ever. Met een solide achtergrond bij NetSourcing waar hij inzichten verwierf in het werken met Microsoft-producten en gespecialiseerd raakte in zorgsystemen zoals Nedap, evenals in onderwijssystemen zoals Magister en Somtoday. Deze waardevolle kennis zet hij nu al 5 jaar  in voor de klanten van Tools4ever.