}

UMRA: sync your active directory with any hr-system

Active Directory user creation is usually a pre-request operation, where a paper form is filled out by a member of HR and brought to operations to create the account. This process usually has a high priority, since the employee needs the user account to work. However, when properties of the employee change or the employee leaves the company, the need to inform operations is far less. A good solution is to (partly) sync your Active Directory directly with the HR-system. UMRA can do this for you:

  • Form based user creation displaying employees who will be entering the company between now and 30 days in the future. From there, the form will automatically fill out all naming values which only leaves network resources to be added.
  • Form based user disable/deletion displaying employees who have recently left the company. Using UMRA's engine you can have the user account disabled, the home-directory archives and the mailbox made hidden from the GAL.
  • Full-auto sync of user properties to AD. UMRA can sync properties such as names, departments, function titles, and everything else found in the HR-system to Active Directory. This opens up possibilities for intranets where information is up-to-date, helpdesk software which syncs with AD and the Outlook Address List which will always be accurate.
  • Full-auto detection or sync of permission changes. If you have a group per department in AD, UMRA can detect if you are still in the correct department group. If not, UMRA can notify you or correct the change automatically.

SAP koppeling met Active Directory

Bij 1 van grootste ziekenhuizen van Nederland heb ik recentelijk een SAP koppeling naar Active Directory opgeleverd met behulp van UMRA van Tools4ever. Het scenario is dat SAP elke x minuten een feed aanleverde in CSV formaat met alle wijzigingen, die vervolgens in Active Directory verwerkt moeten worden. Met behulp van specifieke codes voor bepaalde mutaties (instroom, doorstroom, uitstroom) weet de UMRA engine welke business logica uitgevoerd moet worden.

Lees meer

User- en toegangsbeheer in cloud applicaties: een uitdaging

Cloud applicaties als Google Apps, Salesforce.com, GoToMeeting, Office 365, itslearning, AFAS Online en RAET Online worden steeds meer ingezet in het bedrijfsleven. Bij cloud applicaties is het lastiger om exact te weten wie toegang heeft tot welke applicaties en data. Leveranciers van cloud oplossingen geven helaas weinig prioriteit aan het ontwikkelen van beter beheer van user accounts en toegangsrechten in hun applicaties.

Lees meer

De vooroordelen van Single Sign On

Veel IT managers en Security Officers zijn terughoudend als het gaat om het implementeren van een Single Sign On (SSO) oplossing, hoewel de voordelen van SSO duidelijk zijn. Namelijk onder andere gebruikersgemak voor de eindgebruiker en minder wachtwoord reset calls naar de helpdesk. De terughoudendheid ten aanzien van SSO wordt in de hand gewerkt door een aantal vooroordelen over SSO.

Lees meer

RBAC: sleutelrol, beheer en evolutie

Veel organisaties zijn bezig met RBAC in meer of mindere vorm; verkenning, project, implementatie, vulling of beheer. We zien dat dit gestuurd wordt door normen als NEN7510, waarin voornamelijk staat beschreven dat je moet kunnen aantonen waarom iemand een autorisatie nodig heeft en hoe deze tot stand is gekomen. Inmiddels weten we dat RBAC niet een heilige graal is, maar dat veel implementaties stuk lopen door de te grote scope en complexiteit.

Lees meer

Single Sign On met terminal emulatie (VAX64, AS/400, Linux, SSH)

We zien dat veel organisaties steeds bewuster bezig zijn met security, waarschijnlijk mede ingegeven door regelgeving zoals NEN7510 en ICT-audit trajecten. Naast het autorisatiebeheer binnen applicaties, waar we al verschillende oplossingen voor bieden zijn we ook actief op het authenticatie-vlak, namelijk met een Single Sign On (SSO) oplossing.

Lees meer