}

De keerzijde van gratis e-maildiensten

Veel scholen hebben de afgelopen jaren gretig gebruik gemaakt van de gratis e-maildiensten van bijvoorbeeld Google en Microsoft. Gmail en MS Live@Edu bieden een aantal tastbare voordelen voor scholen en universiteiten (bijvoorbeeld afgestuurde studenten houden een account), maar het creëren en beheren van de user accounts in deze e-mailtoepassingen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Daarnaast worden Active Directory wachtwoorden niet automatisch gesynchroniseerd met deze gratis diensten en dat kan een extra belasting vormen voor de helpdesk omdat wachtwoorden voor e-mail vaker gereset moeten worden.

Tools4ever biedt oplossingen voor beide problemen. Onze oplossing User Management Resource Administrator (UMRA) kan informatie ophalen uit het schoolinformatiesysteem en deze data gebruiken om automatisch een e-mailadres aan te maken in de gehoste e-mailoplossing. Wanneer studenten afstuderen kunnen hun AD accounts automatisch worden verplaatst naar een Alumni OU en worden de juiste aanpassingen gedaan in Gmail of MS Live.

Onze oplossingen PSM (Password Synchronization Manager) en SSRPM (Self Service Reset Password Management) kunnen eveneens koppelen met deze hosted e-maildiensten. Als een gebruiker een AD wachtwoord vergeet of wachtwoord van de gratis e-maildienst dan kunnen zij een webpagina bezoeken, een aantal vragen beantwoorden en vervolgens beide wachtwoorden resetten. Hoewel het niet zo vaak voorkomt bij studenten, docenten en personeel hebben wachtwoorden een vervaldatum en moeten ze regelmatig vernieuwd worden. PSM onderschept het nieuw ingestelde AD wachtwoord en kan het wachtwoord versturen naar de hosted e-maildienst zodat wachtwoorden in alle toepassingen hetzelfde zijn en blijven.

Wilt u voorkomen dat uw gratis e-mail systeem een fortuin kost in onderhoud en helpdeskkosten? Bezoek dan onze website

Wie is het? Telefonisch identificeren van inbound bellers

Voor het overgrote deel van de inbound telefonische contacten met de IT helpdesk is identificatie van de klant vereist. Dat geldt zeker voor de IT-helpdesk van organisaties. Want men wil daar zeker weten dat de beller degene is die hij/zij claimt te zijn, alvorens bijvoorbeeld rechten tot applicaties worden verleend. Maar hoe bepaalt de helpdeskmedewerker de identiteit van de eindgebruiker?

Lees meer

Introduceer sterke wachtwoorden in 3 eenvoudige stappen

Steeds meer organisaties willen complexe wachtwoorden invoeren. Maar de introductie van sterke wachtwoorden die regelmatig dienen te veranderen is niet gemakkelijk en kan tot veel weerstand leiden van de eindgebruikers. Of het resulteert in onnodige telefoontjes naar de helpdesk. Hier zijn drie eenvoudige oplossingen waarmee u eenvoudig complexe wachtwoorden in uw organisatie kunt introduceren.

Lees meer

Single Sign On en wachtwoordsynchronisatie: een krachtige combinatie

Oplossingen voor wachtwoordsynchronisatie zijn van groot nut voor het vergroten van de efficiëntie en het reduceren van kosten. Oplossingen zoals Password Sychronisation Manager (PSM) van Tools4ever zorgen ervoor dat eindgebruikers - na het wijzigen van hun wachtwoord - direct aan kunnen melden op alle benodigde systemen en toepassingen op basis van hetzelfde wachtwoord. PSM zorgt er immers voor dat wachtwoorden in meerdere systemen synchroon zijn. Hierdoor wordt de productiviteit van eindgebruikers vergroot en blijft het aantal wachtwoordgerelateerde telefoontjes naar de helpdesk tot een minimum beperkt. Maar is het eigenlijk mogelijk om de efficiëntie en productiviteit van het personeel nog verder te verbeteren?

Lees meer

What's in a password?

Zou je me geloven als ik zou beweren dat tegenwoordig minder dan 1% van alle wachtwoorden die in gebruik zijn werkelijk willekeurige wachtwoorden zijn? Dit is helaas waar. Een recent onderzoek laat zien dat minder dan 1% van wachtwoorden die op dit moment in gebruik zijn willekeurig of aselect zijn. In feite laat dit onderzoek zien hoe mensen hun wachtwoorden samenstellen.

Lees meer

access card, authentication, password, security, sso, two-factor, wachtwoord

IAM: Goliath versus David

Eind 2010 gaf Gartner het rapport ‘Magic Quadrant for User Provisioning’ uit. Hierin geeft Gartner haar visie op Identity & Access Management (IAM) voor de komende jaren en de bijbehorende trends. Het Magic Quadrant maakt een splitsing tussen marktleiders, uitdagers, visionairs en kleine spelers. In het betreffende kwadrant staan de markleiders geclusterd op eenzame hoogte. In deze groep bevinden zich onder andere Oracle, IBM, Novell en CA.

Lees meer