}

Wat kan een Identity en Access Management (IAM) oplossing betekenen voor uw organisatie?

In veel gevallen hebben organisaties een complexe IT infrastructuur waardoor het moeilijk is om te voldoen aan de wet- en regelgeving. Bedrijven zijn verplicht bij te houden wie wat en wanneer in het netwerk doet. Zonder een Identity en Access Management (IAM) oplossing is dit een moeilijke en tijdrovende taak.

In een IAM-omgeving kunnen organisaties user accounts beheren, eenvoudig voldoen aan audits, wachtwoordbeheer regelen en meer.

User provisioning
Eén van de onderdelen van een IAM oplossing is user provisioning. Met user provisioning worden gebruikersgegevens automatisch gesynchroniseerd tussen verschillende systemen. Het HR-systeem wordt hierbij vaak als basis genomen. Taken die onder andere geautomatiseerd kunnen worden zijn: aanmaken van een nieuwe medewerker, naamswijziging medewerker en veranderingen van afdelingen. Door het toepassen van user provisioning kost het minder tijd om accounts aan te maken en vermindert het aantal fouten.

Wachtwoord management
Wachtwoord management is een ander onderdeel van een IAM oplossing. Gemiddeld gaan 25% van alle telefoontjes naar de helpdesk over een wachtwoord reset. Het implementeren van een wachtwoordbeheer oplossing, bijvoorbeeld een selfservice wachtwoord reset tool, kan het aantal telefoontjes naar de helpdesk voor wachtwoord reset verzoeken tot 90% verminderen. Daarnaast kan er met een intelligente tool de identiteit van de gebruiker worden vastgesteld, waardoor de kans op fraude kleiner wordt.

Voldoen aan wet- en regelgeving
Wanneer een organisatie moet voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de HIPAA, SOX, NEN7510 en HKZ, is het aan te raden om te investeren in een Identity en Access Management omgeving. Naast het gebruiksgemak en de extra beveiliging biedt de software ook standaard management rapportages. Dit zorgt voor goede naleving van de wet- en regelgeving.

Office 365: de verborgen beheerlast

Steeds meer organisaties gebruiken Office 365. Logisch, want dit biedt vaak toegevoegde waarde (altijd en overal beschikbaar, collaboratie mogelijkheden, etc.). Ondanks dat Office 365 veel voordelen biedt, creëert het ook een aanvullende beheerlast. Bedrijven moeten dan immers vaak naast Office365 ook nog hun (lokale) Active Directory beheren.

Lees meer

Categorieën

adfs, DirSync, licentiebeheer, office365, umra

Single password of Single Sign-on?

Eindgebruikers dienen vaak een groot aantal gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Dit resulteert in ongemak voor de gebruikers, onveilige situaties (omdat eindgebruikers wachtwoorden noteren of eenvoudige wachtwoorden kiezen) en veel calls naar de helpdesk van eindgebruikers die hun wachtwoord zijn vergeten. De eindgebruiker moet het makkelijker krijgen om zijn login credentials te onthouden. Een oplossing is dat alle wachtwoorden in alle systemen hetzelfde zijn en blijven. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van een wachtwoord synchronisatie tool, zoals Password Synchronization Manager (PSM).

Lees meer

Categorieën

complexiteitsregels, password complexity manager, password synchronisation manager, wachtwoord complexiteit, wachtwoord synchronisatie

Service automation: IAM Self Service geïntegreerd in TOPdesk Self Service portal

Bent u al aan de slag gegaan met het Self Service portal van TOPdesk? Dan zijn de voordelen van het gebruik van Self Service ook wel bekend: gebruikers kunnen zelf aanvragen doen, aanvragen worden sneller opgepakt en er is minder rompslomp. Wanneer een gebruiker via het self-service portal een aanvraag heeft gedaan en deze is goedgekeurd, eindigt de aanvraag in een digitale werkorder in TOPdesk. De IT-afdeling moet de user management gerelateerde acties vervolgens nog afhandelen.

Lees meer

Categorieën

self service, TOPdesk, IAM, service automation