Wat kan een Identity en Access Management (IAM) oplossing betekenen voor uw organisatie?

Wat kan een Identity en Access Management (IAM) oplossing betekenen voor uw organisatie?

Door: Colin Pollitt

In veel gevallen hebben organisaties een complexe IT infrastructuur waardoor het moeilijk is om te voldoen aan de wet- en regelgeving. Bedrijven zijn verplicht bij te houden wie wat en wanneer in het netwerk doet. Zonder een Identity en Access Management (IAM) oplossing is dit een moeilijke en tijdrovende taak.

In een IAM-omgeving kunnen organisaties user accounts beheren, eenvoudig voldoen aan audits, wachtwoordbeheer regelen en meer.

User provisioning
Eén van de onderdelen van een IAM oplossing is user provisioning. Met user provisioning worden gebruikersgegevens automatisch gesynchroniseerd tussen verschillende systemen. Het HR-systeem wordt hierbij vaak als basis genomen. Taken die onder andere geautomatiseerd kunnen worden zijn: aanmaken van een nieuwe medewerker, naamswijziging medewerker en veranderingen van afdelingen. Door het toepassen van user provisioning kost het minder tijd om accounts aan te maken en vermindert het aantal fouten.

Wachtwoord management
Wachtwoord management is een ander onderdeel van een IAM oplossing. Gemiddeld gaan 25% van alle telefoontjes naar de helpdesk over een wachtwoord reset. Het implementeren van een wachtwoordbeheer oplossing, bijvoorbeeld een selfservice wachtwoord reset tool, kan het aantal telefoontjes naar de helpdesk voor wachtwoord reset verzoeken tot 90% verminderen. Daarnaast kan er met een intelligente tool de identiteit van de gebruiker worden vastgesteld, waardoor de kans op fraude kleiner wordt.

Voldoen aan wet- en regelgeving
Wanneer een organisatie moet voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de HIPAA, SOX, NEN7510 en HKZ, is het aan te raden om te investeren in een Identity en Access Management omgeving. Naast het gebruiksgemak en de extra beveiliging biedt de software ook standaard management rapportages. Dit zorgt voor goede naleving van de wet- en regelgeving.

Colin Pollitt

Geschreven door:
Colin Pollitt

Colin Pollitt is als accountmanager bij Tools4ever verantwoordelijk voor het onderhouden en contacten met klanten uit de particuliere sector en centrale overheid.

Anderen bekeken ook

Office 365: de verborgen beheerlast

Office 365: de verborgen beheerlast

09 april 2014

Single password of Single Sign-on?

Single password of Single Sign-on?

03 juni 2015

Service automation: IAM Self Service geïntegreerd in TOPdesk Self Service portal

Service automation: IAM Self Service geïntegreerd in TOPdesk Self Service portal

11 februari 2016