ZINN

Zowel het in-, door- en uitstroomproces van zorgmedewerkers en vrijwilligers is volledig geautomatiseerd. Het project is zeer succesvol opgeleverd met een hoge waardering van de eindgebruikers.

ZINN

ZINN

Klant sinds 2013
  • ZINN wil al haar medewerkers automatisch voorzien van een persoonlijk account met gebruiksvriendelijke toegang tot de juiste applicaties en gebruiksrechten.
  • Met HelloID Provisioning, Service Automation en Access Management realiseerde Tools4ever voor ZINN een toekomstvaste en gebruiksvriendelijke oplossing vanuit de cloud.
  • Zowel het in-, door- en uitstroomproces van zorgmedewerkers en vrijwilligers is volledig geautomatiseerd. Het project is zeer succesvol opgeleverd met een hoge waardering van de eindgebruikers.
Download de HelloID White Paper

Provisioning, Service Automation en Access Management voor ZINN

Zorgorganisatie in Noord Nederland (ZINN) is een grote zorgorganisatie voor (thuis)zorg, wonen en welzijn in Groningen, Haren en Hoogezand. De organisatie heeft 17 thuiszorgteams en 6 eigen zorglocaties met ongeveer 2700 medewerkers. Tools4ever implementeerde binnen ZINN de cloud-based Identity as a Service oplossing HelloID met onder andere Provisioning, Service Automation en Access Management functionaliteit.

Bij de planning, uitvoering en registratie van hun zorgtaken maken de ZINN medewerkers steeds meer gebruik van slimme ICT toepassingen. De gebruiksvriendelijkheid staat hierbij centraal, legt Service Coördinator ICT Joke Rietel uit: “ICT is voor ZINN een hulpmiddel, geen doel op zich. Het is voor ons erg belangrijk dat de medewerkers aan het bed zo goed mogelijk worden ondersteund. We willen dat iedereen met één klik eenvoudig toegang krijgt tot applicaties, altijd de juiste toegangsrechten heeft en de software intuïtief kan gebruiken.”

“Onze Identity Management functionaliteit speelt daarin een belangrijke rol.” vervolgt Rietel: “We gebruikten al User Management Resource Administrator (UMRA) van Tools4ever, een on premises oplossing voor user & resource management. Nu we onze IT dienstverlening naar de cloud hebben gemigreerd, zochten we ook een toekomstgerichte cloud gebaseerde Identity Management oplossing. Met HelloID biedt Tools4ever een volwaardige Identity as a Service oplossing. Dit was dan ook de logische migratiestap voor ons.

Ik loop al een tijd mee in de IT, maar dit is de eerste keer dat ik een project heb begeleid zonder enig kritiekpunt. Alles is binnen tijd, budget en scope opgeleverd en er was zelfs tijd over. HelloID biedt ons een toekomstvaste Identity Management oplossing met een uitstekende ondersteuning.

Joke Rietel, Service coördinator ICT ZINN

HR software als bronsysteem

Rietel: “Naast het vaste personeel maakt ZINN ook gebruik van tijdelijke uitzendkrachten en vrijwilligers. Tegenwoordig zijn al deze medewerkers geregistreerd in het AFAS HR systeem. AFAS fungeert nu als bronsysteem dat rechtstreeks gekoppeld is aan HelloID. Voor nieuwe medewerkers worden automatisch nieuwe accounts aangemaakt, maar ook wijzigingen worden rechtstreeks in HelloID verwerkt. Als iemand een nieuwe rol krijgt binnen ZINN, worden de bijbehorende rechten automatisch aangepast. En als iemand de organisatie verlaat, kan automatisch diens account worden gedeactiveerd.”

Koppelen bedrijfsapplicaties en ECD

Als medewerkers inloggen komen ze op het ZINN intranet terecht, vertelt Rietel: “Daar vindt iedere gebruiker een gepersonaliseerd widget met zijn of haar applicaties die je met één klik kunt openen. Denk bijvoorbeeld aan Office, het Inception kwaliteitsmanagement systeem, het planningssysteem SDB, het leerportaal en ons intranet. Op dit moment werken we aan de integratie met Fierit, ons ECD. HelloID verzorgt niet alleen de automatische toegang maar ook de bijbehorende rechten. Zo hangt het van iemands rol en werklocatie af welke clientgegevens hij of zij kan inzien. Zo kunnen we naar onze cliënten garanderen dat we hun persoonlijke gegevens als een ‘goede huisvader/moeder’ beschermen.”

Gebruiksvriendelijkheid

Rietel is ook enthousiast over een aantal nieuwe mogelijkheden die HelloID haar biedt: “Zo hebben we nu de onboarding van nieuwe medewerkers gestroomlijnd. Nieuwe medewerkers krijgen na hun mondelinge akkoord direct een ‘start-account’. Daarmee kunnen ze voorafgaand aan de eerste werkdag hun contract inzien en ondertekenen en ook hun trainingen en eerste roosters alvast inplannen. Op de eerste werkdag wordt dit automatisch omgezet in een volwaardige account. En dankzij de service automation functionaliteit kunnen we ook niet IT-medewerkers nu inzetten als professionele supportmedewerker.”

Succesvolle projectuitvoering

Het project is snel en succesvol gerealiseerd, bevestigt Rietel: “De migratie is volledig uitgevoerd tijdens de Corona periode en alles is daarom remote georganiseerd. Toch heeft ons IT team dit samen met de specialisten van Tools4ever als een modelproject kunnen uitvoeren. We hebben de volledige scope kunnen realiseren en dat alles ruim op tijd en binnen budget. Dankzij deze vlekkeloze uitrol en de goede adoptieaanpak hebben de medewerkers de nieuwe oplossing probleemloos geaccepteerd en zijn de ervaringen zeer positief.”